Ny Fabia?
-
FabiaGBG
- Bilmodell: Skoda Fabia 101HK
- Kontakt:
Ny Fabia?
Har sett att en ny Octavia är på G, några här verkar ju jobba med Skoda, vet någon av er om en ny Fabia-modell är på intågande? Vet ni även on FSI-motorerna kommer att stoppas i framtida Skodor?
-
korpen
- Bilmodell: Skoda RS
- Kontakt:
Sv:Ny Fabia?
Fabian blir nog kvar ett bra tag till innan det kommer en ny bottenplatta för den det är ju inte länge sedan den kom till Fabia,Polo och Ibiza. Octavian har ju funnits på Golf bottenplatan länge nu så det var dags för ett byte i och med att nya golfen (bottenplatan kom.) är ju mer så att Octavian nu kommer i Fas med Fabian modell mässigt. Nästa uppgradering bör väl bli Superb,Passat.
FSI blir gällande för nya modeller inom VW koncernen nu.
FSI blir gällande för nya modeller inom VW koncernen nu.
-
kgsjoqvist
- Bilmodell: Skoda Fabia Combi 1,4 Flash
- Kontakt:
Fabia får ett ansiktslyft till hösten, ny front och baklysen + ny inredning. Så den blir nog kvar i nuvarande kaross ett tag till.
Nya Octavian får FSI-motorer, men har inte hört något om Fabian. En 1,6-liter FSI vore ju annars som hand i handske - och kanske en 2-liters sportmodell...
Nya Octavian får FSI-motorer, men har inte hört något om Fabian. En 1,6-liter FSI vore ju annars som hand i handske - och kanske en 2-liters sportmodell...
-
FabiaGBG
- Kontakt:
Håller med ang. en 1,6l motor till Fabian på c:a 110hk som Peugeot 206 och Renault Clio.En sänkt 2.0:a, med styvare kaross som kunde ta upp kampen med 206 GTI vore ju inte helt fel. 115hk är för lite.
-
666
- Bilmodell: Skoda Fabia Classic
- Kontakt:
Sv:Sv:Ny Fabia?
En Fabia för att ta upp kampen med 206 GTI? Har du glömt Fabia RS, där har du väl en riktig
utmanare till 206 GTI eller har jag fel?
utmanare till 206 GTI eller har jag fel?
-
FabiaGBG
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Ny Fabia?
Tyvärr så är ju Fabia RS en diesel så den kan ju aldrig konkurrera om samma marknadsandel som 206 GTI som är en bensinare.
-
ToHans
Sv:Sv:Sv:Sv:Ny Fabia?
Hmmm...jag åker Fabia RS..:-P
Om jag inte missminner mig så står RS för liiiiite mer än motorn, d.v.s. hela bilens egenskaper och utseende, tro mig allt finns där, så att det räcker och blir över..;-)
..alla verkar dock haka upp sig på att det är en diesel, utvecklingen har ju gått frammåt..det är ganska stor skillnad på en turbodiesel idag kontra en diesel från 80-90 -talet, både i lukt och prestanda :-P
Så, Ni som anser att Fabia RS inte är någon "riktig" RS...eller inte kan ha någon "GTI" -känsla, har ni verkligen åkt/kört den?! Känt på den otroliga styrkan som bilens motor presterar? Bottendraget genom hela växelregistret?! Väghållningen i 200 km/h?? Omkörningarna utan att växla ner? Vägkomforten?
Sedan om man kollar in förbrukningen, en "RS-bil"... (ja det är ju det, en riktigt sportig "RS-bil" ;-)) ...som inte drar mycket mer än 0,6 i snitt, oavsett om man sitter och nöter mil efter mil i stadskörning....lägger man sedan ut den på landsväg så drar den ju en bra bit under 0,5 liter milen...
Som jag ser det, så är det en ytterst kompentent bil, som har "allt", skall vara WRC-vingen som fattas då *retas*
Men, jag har fått för mig att Fabia RS har blivit väldigt underskattad, också tycker jag att den har varit rätt nedskriven i pressen, ja...typ all media över huvudtaget...oförtjänat dessutom..
Ja, ja....Det är min åsikt iallfall, jag tycker att den borde vara en utomordentlig konkurrent till alla de andra sportbilarna i klassen...jag kan ju tänka mig vad som kan hända med en Fabia RS... då man skickar in 200Hk i den, så...den är grym original, MEN, det finns väldigt fina trimmöjligheter om man ser till tjänstevikten ;-)
Hoppas att någon delar min uppfattning iallafall, tack för ordet!!
Feel The Power Of Diesel Power ;-)
-=[Tobbe]=-
Om jag inte missminner mig så står RS för liiiiite mer än motorn, d.v.s. hela bilens egenskaper och utseende, tro mig allt finns där, så att det räcker och blir över..;-)
..alla verkar dock haka upp sig på att det är en diesel, utvecklingen har ju gått frammåt..det är ganska stor skillnad på en turbodiesel idag kontra en diesel från 80-90 -talet, både i lukt och prestanda :-P
Så, Ni som anser att Fabia RS inte är någon "riktig" RS...eller inte kan ha någon "GTI" -känsla, har ni verkligen åkt/kört den?! Känt på den otroliga styrkan som bilens motor presterar? Bottendraget genom hela växelregistret?! Väghållningen i 200 km/h?? Omkörningarna utan att växla ner? Vägkomforten?
Sedan om man kollar in förbrukningen, en "RS-bil"... (ja det är ju det, en riktigt sportig "RS-bil" ;-)) ...som inte drar mycket mer än 0,6 i snitt, oavsett om man sitter och nöter mil efter mil i stadskörning....lägger man sedan ut den på landsväg så drar den ju en bra bit under 0,5 liter milen...
Som jag ser det, så är det en ytterst kompentent bil, som har "allt", skall vara WRC-vingen som fattas då *retas*
Men, jag har fått för mig att Fabia RS har blivit väldigt underskattad, också tycker jag att den har varit rätt nedskriven i pressen, ja...typ all media över huvudtaget...oförtjänat dessutom..
Ja, ja....Det är min åsikt iallfall, jag tycker att den borde vara en utomordentlig konkurrent till alla de andra sportbilarna i klassen...jag kan ju tänka mig vad som kan hända med en Fabia RS... då man skickar in 200Hk i den, så...den är grym original, MEN, det finns väldigt fina trimmöjligheter om man ser till tjänstevikten ;-)
Hoppas att någon delar min uppfattning iallafall, tack för ordet!!
Feel The Power Of Diesel Power ;-)
-=[Tobbe]=-
-
larba
- Bilmodell: Octavia RS 2 Kombi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Ny Fabia?
Jo, kan tänka mig att den är kul att köra. Men jag tror inte den kan bli någon storsäljare om man väger in skatten i beslutet. Inte ens med det nya "reformförslaget" blir det vettigt att köra diesel om man inte kör en massa mil om året.
Vad kostar den i skatt per år förresten?
Vad kostar den i skatt per år förresten?
-
ToHans
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Ny Fabia?
Runt 5000:-...säg 1500:- vägskatt för en "jämförelsebil" (bensin)
Det innebär att Fabia RS:n är ca 3500:- dyrare / år i runda svängar
<--- Ta Statoil som exempel (Riktpris bemannade stationer--->
Blyfri 95 10,38
Diesel 9,08
<--------------------------------------------------------------------->
Förjänsten per liter 10,38(Blyfri 95) - 9,08(Diesel) = 1,30:-/liter
Hur många mil måste vi då köra för att hamna på +-0
Diesel<->Bensin??
3500:- (Överskjutande skatten)/ 1,30:-(förtjänsten)
= 2692mil/år
<---------------------------------------------------------------------->
Alltså 2692mil/år, om vi antar att den konkurrenade "bilen" också drar så lite som 0,42l/mil.
...om vi leker med tanken att den drar runt 0,8l/mil...(alltså den konkurrerande bilen) ..det känns närmare verkligheten,
((2692mil med Diesel: 2692 x 9,06 = 24392:-))
((2692mil med Blyfri 95 kostar: 2692 x 10,38 = 27943:-))
((Under förutsättning att både "Dieselbilen" & "Bensinbilen" drar 1.0l/mil...))
((Men "Dieslebilen" Fabia RS drar ju ner till 0,42l/mil
Medans "Bensinbilen" konkurrenten drar runt 0,8l/mil))
<------------------------------------------------------------------------>
Vi tar 1000 mil som exempel, jämt bra och lämpligt..
Fabia RS: 0,42l/mil x 1000 mil = 420 liter x 9,06 = 3805:-
Konkurrenten: 0,8l/mil x 1000 mil = 800 liter x 10,38 = 8304:-
Och vipps så vart det billigare, jag menar 1000mil om året kör väl ändå det flesta, ellerhur?! ;-) Det behövar man ju inte vara pendlare för att göra :-P
Summering (skatt och drivmedel för 1000 mil):
Fabia RS:
5000:- (Vägskatt) + 3805:- (Drivmedel 1000mil)
Totalt: 8805:-/1000mil
---------------------------------------------------------------------------
Konkurrenten:
1500:- (Vägskatt) + 8304:- (Drivmedel 1000mil)
Totalt: 9804:-/1000mil
Slutsatsen blir då att redan vid 1000mils körning så spar man 999:-, på att åka en Fabia RS
Men, det här exemplet bygger på att man snikör den på landsväg på 6:e växeln.....och att den förväntade förbrukningen på 0,42l/mil stämmer och att "konkurrenten" drar så pass mycket som 0,8l/mil vid landsvägskörning...jag vet att 0,8l/mil inte stämmer med alla konkurrenter det syftas på...men, det stämmer på en hel del...
Så, jag hoppas att det besvarar frågan Diesel<->Besin...billigt för pendlare eller billigt för alla...??!!
För mig känns det ännu tydligare då jag fått presentera mitt egna exempel ;-)
-=[Tobbe]=-
Det innebär att Fabia RS:n är ca 3500:- dyrare / år i runda svängar
<--- Ta Statoil som exempel (Riktpris bemannade stationer--->
Blyfri 95 10,38
Diesel 9,08
Förjänsten per liter 10,38(Blyfri 95) - 9,08(Diesel) = 1,30:-/liter
Hur många mil måste vi då köra för att hamna på +-0
Diesel<->Bensin??
3500:- (Överskjutande skatten)/ 1,30:-(förtjänsten)
= 2692mil/år
<---------------------------------------------------------------------->
Alltså 2692mil/år, om vi antar att den konkurrenade "bilen" också drar så lite som 0,42l/mil.
...om vi leker med tanken att den drar runt 0,8l/mil...(alltså den konkurrerande bilen) ..det känns närmare verkligheten,
((2692mil med Diesel: 2692 x 9,06 = 24392:-))
((2692mil med Blyfri 95 kostar: 2692 x 10,38 = 27943:-))
((Under förutsättning att både "Dieselbilen" & "Bensinbilen" drar 1.0l/mil...))
((Men "Dieslebilen" Fabia RS drar ju ner till 0,42l/mil
Medans "Bensinbilen" konkurrenten drar runt 0,8l/mil))
Vi tar 1000 mil som exempel, jämt bra och lämpligt..
Fabia RS: 0,42l/mil x 1000 mil = 420 liter x 9,06 = 3805:-
Konkurrenten: 0,8l/mil x 1000 mil = 800 liter x 10,38 = 8304:-
Och vipps så vart det billigare, jag menar 1000mil om året kör väl ändå det flesta, ellerhur?! ;-) Det behövar man ju inte vara pendlare för att göra :-P
Summering (skatt och drivmedel för 1000 mil):
Fabia RS:
5000:- (Vägskatt) + 3805:- (Drivmedel 1000mil)
Totalt: 8805:-/1000mil
Konkurrenten:
1500:- (Vägskatt) + 8304:- (Drivmedel 1000mil)
Totalt: 9804:-/1000mil
Slutsatsen blir då att redan vid 1000mils körning så spar man 999:-, på att åka en Fabia RS
Men, det här exemplet bygger på att man snikör den på landsväg på 6:e växeln.....och att den förväntade förbrukningen på 0,42l/mil stämmer och att "konkurrenten" drar så pass mycket som 0,8l/mil vid landsvägskörning...jag vet att 0,8l/mil inte stämmer med alla konkurrenter det syftas på...men, det stämmer på en hel del...
Så, jag hoppas att det besvarar frågan Diesel<->Besin...billigt för pendlare eller billigt för alla...??!!
För mig känns det ännu tydligare då jag fått presentera mitt egna exempel ;-)
-=[Tobbe]=-
-
larba
- Bilmodell: Octavia RS 2 Kombi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Ny Fabia?
Det var ett uttömmande och bra svar!
Jag måste erkänna att jag lyssnat för mycket på dieselmotståndarna och inte räknat så mycket själv.
Är lite intresserad av Fabia RS själv, men än så länge är de alldeles för dyra... När de kommer som begagnade blir de definitivt ett alternativ (åtminstone om de kommer som kombi! ;)
Jag måste erkänna att jag lyssnat för mycket på dieselmotståndarna och inte räknat så mycket själv.
Är lite intresserad av Fabia RS själv, men än så länge är de alldeles för dyra... När de kommer som begagnade blir de definitivt ett alternativ (åtminstone om de kommer som kombi! ;)
-
kgsjoqvist
- Kontakt:
Vill man ha en kombi är det TDi-motorn med 101 hk som är det vassaste dieselalternativet. 6 500:- billigare än en Fabia RS. I grunden är det samma motor som RS, men med mindre trimningsgrad. Sänkt fjädring och en del yttre kosmetika får man avstå ifrån, och så tar det 2 s längre upp till 100...
Det finns ju också en bensinare på 115 hk att jämföra med. Då får man 17 000:- lägre inköpspris, 3 443:- lägre skatt och samma prestanda 0-100. Blandad körning skiljer bränslekostnaden 3,42:- (RS: 0,51x8,40=4,28 kr/mil, 2,0:0,77x10=7,70 kr/mil). Man kör alltså in den högre skatten på 1000 mil/år med dagens bränslepriser, med 4000 mil ytterligare tjänar man dessutom in det högre inköpspriset (t ex om man kör 2 årx3000 mil eller 4 årx2000 mil). Andrahandsvärdet borde ju också bli bättre för RS-dieseln...
Det finns ju också en bensinare på 115 hk att jämföra med. Då får man 17 000:- lägre inköpspris, 3 443:- lägre skatt och samma prestanda 0-100. Blandad körning skiljer bränslekostnaden 3,42:- (RS: 0,51x8,40=4,28 kr/mil, 2,0:0,77x10=7,70 kr/mil). Man kör alltså in den högre skatten på 1000 mil/år med dagens bränslepriser, med 4000 mil ytterligare tjänar man dessutom in det högre inköpspriset (t ex om man kör 2 årx3000 mil eller 4 årx2000 mil). Andrahandsvärdet borde ju också bli bättre för RS-dieseln...
-
ToHans
Skoda Fabia 1,9TDi RS (131Hk)
0-100km/h: 9,6s
Toppfart: 204km/h
Maximal vridmoment: 310Nm (1900rpm)
Bromsar: Ventilerad Skivor Fram ; Skivor Bak
Blandad: 0,51 l/m
Landsväg: 0,42 l/m
Stad: 0,67 l/m
Maximalt vridmoment: 170Nm (2400rpm)
Bromsar: Skivor Fram ; Skivor Bak
Blandad: 0,77 l/m
Landsväg 0,59 l/m
Stad 1,09 l/m
-=[Tobbe]=-
0-100km/h: 9,6s
Toppfart: 204km/h
Maximal vridmoment: 310Nm (1900rpm)
Bromsar: Ventilerad Skivor Fram ; Skivor Bak
Blandad: 0,51 l/m
Landsväg: 0,42 l/m
Stad: 0,67 l/m
Maximalt vridmoment: 170Nm (2400rpm)
Bromsar: Skivor Fram ; Skivor Bak
Blandad: 0,77 l/m
Landsväg 0,59 l/m
Stad 1,09 l/m
-=[Tobbe]=-
-
morton
Ny Fabia?
Hämtat från expressen.se angående nya bilskatteförslaget:
"Fakta/ Det här innebär förslaget för dig
Bil som inte är klassad i miljöklass 2005 och äldre än 1988: 30 procent högre skatt än i dag. Din bilhandlare vet om din bil är klassad i miljöklass 2005.
Dieselbilar 1989-2005 som inte är klassade i miljöklass 2005: Tio procents skatterabatt på dagens skatt.
Bil som är 30 år eller äldre: Klassas som veteranbil och är skattebefriad.
Lätta lastbilar och bussar: Beskattas som i i dag efter vikt men får ett 40-procentigt skattepåslag. I framtiden vill utredningen beskatta även de här bilarna efter koldioxidutsläpp.
Bensinbil i miljöklass 2005: 360 kronor per år i fast skatt. Dessutom 12 kronor per gram koldioxidutsläpp per kilometer (överstigande 100 gram). Hur mycket koldioxid din bil släpper ut kan du bland annat hitta på Gröna Bilisters hemsida, www.gronabilister.se Eller prata med din bilhandlare.
Dieselbilar i miljöklass 2005: Som för bensinbilar men multiplicerat med 3,5.
Bränsleskatt: Skatten på diesel föreslås höjas med 50 öre per liter.
Tumregel för dieselbilar: Anta att du ska köpa en ny dieselbil i miljöklass 2005. Höjs dieselskatten med 50 öre per liter lönar det sig bara att köra en dieselbil om du kör mer än 1 800 mil per år. Enligt dagens skattesystem är motsvarande brytpunkt 2 500 mil.
Källa: Teknikens Värld"
Fabia RS kostar idag 4521:-/år i skatt.
Eftersom den inte är klassad i miljöklass 2005 blir den nya skatten enligt detta förslag 4069:-/år dvs 452:- lägre.
Hade den däremot varit klassad i miljöklass 2005 (Fabia RS har ett koldioxidutsläpp på 138) hade skatten blivit 2856:-/år = 1665:- lägre skatt per år jämfört med idag...
Dessutom föreslås ju en höjning av dieselskatten med 50 öre.
Lite att tänka på när man jämför diesel vs bensinbil.
morton
"Fakta/ Det här innebär förslaget för dig
Bil som inte är klassad i miljöklass 2005 och äldre än 1988: 30 procent högre skatt än i dag. Din bilhandlare vet om din bil är klassad i miljöklass 2005.
Dieselbilar 1989-2005 som inte är klassade i miljöklass 2005: Tio procents skatterabatt på dagens skatt.
Bil som är 30 år eller äldre: Klassas som veteranbil och är skattebefriad.
Lätta lastbilar och bussar: Beskattas som i i dag efter vikt men får ett 40-procentigt skattepåslag. I framtiden vill utredningen beskatta även de här bilarna efter koldioxidutsläpp.
Bensinbil i miljöklass 2005: 360 kronor per år i fast skatt. Dessutom 12 kronor per gram koldioxidutsläpp per kilometer (överstigande 100 gram). Hur mycket koldioxid din bil släpper ut kan du bland annat hitta på Gröna Bilisters hemsida, www.gronabilister.se Eller prata med din bilhandlare.
Dieselbilar i miljöklass 2005: Som för bensinbilar men multiplicerat med 3,5.
Bränsleskatt: Skatten på diesel föreslås höjas med 50 öre per liter.
Tumregel för dieselbilar: Anta att du ska köpa en ny dieselbil i miljöklass 2005. Höjs dieselskatten med 50 öre per liter lönar det sig bara att köra en dieselbil om du kör mer än 1 800 mil per år. Enligt dagens skattesystem är motsvarande brytpunkt 2 500 mil.
Källa: Teknikens Värld"
Fabia RS kostar idag 4521:-/år i skatt.
Eftersom den inte är klassad i miljöklass 2005 blir den nya skatten enligt detta förslag 4069:-/år dvs 452:- lägre.
Hade den däremot varit klassad i miljöklass 2005 (Fabia RS har ett koldioxidutsläpp på 138) hade skatten blivit 2856:-/år = 1665:- lägre skatt per år jämfört med idag...
Dessutom föreslås ju en höjning av dieselskatten med 50 öre.
Lite att tänka på när man jämför diesel vs bensinbil.
morton
-
ToHans
Om vi kollar på helheten med bränslekostnader VS fordonsskatt för nedanstående bilar under 1000 mils blandad körning:
Fabia RS 1,9 TDi /// Fabia 2.0 Elegance
-------------------------------------------------------------------------------
Fabia RS: (Årsskatt 5090:-) + ((1000mil x 0,52 l/m)(x 9,06 :-/l))
Totalt: 9801:-
Fabia 2.0 Elegance: (Årsskatt 1216:-) + ((1000mil x 0,77 l/m)( x 10,38:-/l))
Totalt: 9209:-
Vid 1000 mils blandad körning så kostar Fabia RS:n 592:- mer, men då är det med allt drivmedel och fordonsskatt inräknad...
Fabia RS kostnad/mil: 0,52 x 9,06 = 4,71:-
Fabia 2.0 Elegance kostnad/mil: 0,77 x 10,38 = 7,99:-
Förtjänsten per mil för Fabia RS, vid blandad körning blir:
7,99 - 4,71 = 3,28:-/mil
För att hamna på +- 0 Fabia RS VS Fabia "S" behöver man alltså i dagsläget köra:
592:-(överskottet efter 1000 mil Fabia RS) / 3,28:-/mil (förtjänsten per mil Fabia RS) = 180mil
Sedan de 1000 som exemplet gick ut på, d.v.s.:
1000 mil + 180 mil = 1180 mil
Då går det jämt upp om räknar in fordonsskatt och drivmedel för de båda Fabiorna...
Jag menar alla bilar drar ju olika mycket per mil, i nästan alla exempel så verkar de räkna på att både "bensinbilen" och "dieselbilen" drar lika mycket per mil....
I verkligheten så ser det ju betydligt mer annorlunda ut...jag menar de 1180 mil som presenteras i det här exemplet, det rullar ju också de flesta om året så...
Sedan skall man ju även tänka på att varje mil utöver 1180mil, är en ren förtjänst på 3,28:- / mil
I dagsläget, bör tilläggas ;-)
-=[Tobbe]=-
Fabia RS 1,9 TDi /// Fabia 2.0 Elegance
Fabia RS: (Årsskatt 5090:-) + ((1000mil x 0,52 l/m)(x 9,06 :-/l))
Totalt: 9801:-
Fabia 2.0 Elegance: (Årsskatt 1216:-) + ((1000mil x 0,77 l/m)( x 10,38:-/l))
Totalt: 9209:-
Vid 1000 mils blandad körning så kostar Fabia RS:n 592:- mer, men då är det med allt drivmedel och fordonsskatt inräknad...
Fabia RS kostnad/mil: 0,52 x 9,06 = 4,71:-
Fabia 2.0 Elegance kostnad/mil: 0,77 x 10,38 = 7,99:-
Förtjänsten per mil för Fabia RS, vid blandad körning blir:
7,99 - 4,71 = 3,28:-/mil
För att hamna på +- 0 Fabia RS VS Fabia "S" behöver man alltså i dagsläget köra:
592:-(överskottet efter 1000 mil Fabia RS) / 3,28:-/mil (förtjänsten per mil Fabia RS) = 180mil
Sedan de 1000 som exemplet gick ut på, d.v.s.:
1000 mil + 180 mil = 1180 mil
Då går det jämt upp om räknar in fordonsskatt och drivmedel för de båda Fabiorna...
Jag menar alla bilar drar ju olika mycket per mil, i nästan alla exempel så verkar de räkna på att både "bensinbilen" och "dieselbilen" drar lika mycket per mil....
I verkligheten så ser det ju betydligt mer annorlunda ut...jag menar de 1180 mil som presenteras i det här exemplet, det rullar ju också de flesta om året så...
Sedan skall man ju även tänka på att varje mil utöver 1180mil, är en ren förtjänst på 3,28:- / mil
I dagsläget, bör tilläggas ;-)
-=[Tobbe]=-
-
morton
Enligt Skodas hemsida är fordonsskatten för Fabia RS 4521:- och för 2,0 Elegance 1078:-....? Tryckfel?
-
Månkan
- Bilmodell: Skoda Fabia RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Ny Fabia?
Ja, jag har en Fabia 2.0 Elegance och fordonsskatten är 1.216:-/år.
Mvh
Månkan
Mvh
Månkan
-
ToHans
Sv:Sv:Sv:Sv:Ny Fabia?
Hmmm...
Jag vet ju vad jag betalt så ;-)
..skatterna har förmodligen uppdaterats, men tydligen inte Skodas svenska sida....
Åker en Fabia RS som vi tog ut: 20040720
Den har en årsskatt på 5090:-
-=[Tobbe]=-
Jag vet ju vad jag betalt så ;-)
..skatterna har förmodligen uppdaterats, men tydligen inte Skodas svenska sida....
Åker en Fabia RS som vi tog ut: 20040720
Den har en årsskatt på 5090:-
-=[Tobbe]=-
-
kgsjoqvist
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Ny Fabia?
Skatten kan faktiskt skilja sig åt mellan bilar av samma modell. Om man har lite extrautrustning, dragkrok, AC m m kan man hamna ovanför en skattegräns... Men visst kan det vara gamla uppgifter på hemsidan också.