Tidigt oljebyte nybil

I detta forum skriver vi om bilvård, tex vaxning osv..
fabia2009
Bilmodell: Skoda Fabia
Kontakt:

Tidigt oljebyte nybil

Inlägg av fabia2009 »

Hej allesammans!

Nu har mamma beställt en ny skoda fabia-09 1.2 ambiente klar för leverans i slutet av augusti. En bil hon tänkt behålla långt framöver. Jag läste en kurs på gymnasiet i tribologi för ett par år sedan där det poängterades att det kan vara bra med ett tidigt oljebyte på nya motorer/växellådor just för att öka på livslängden. Under inkörningen är nötningen på kugghjul och dylikt som störst och metallpartiklarna frigörs sedan i oljan.

Jag hade på egen hand tänkt tappa ur motor- och växellådsoljan när bilen rullat någonstans runt 50-100 mil och samtidigt byta oljefilter och packningen till urtappningsmuttern om detta är nödvändigt. Jag är ingen stjärna på motorer, men tänkte att ett tidigt oljebyte kunde vara en bra början. Därför vänder jag mig hit med följande frågor...

-När är det lämpligt att genomföra oljebytet?

-Vilken motor- samt växellådsolja används på skodas serviceverkstäder? Vilken olja kan ni rekommendera?

-Om bilen istället lämnas in hos skoda för oljebyte i motor och växellåda, vad skulle det då kunna tänkas kosta?

Mycket tacksam för alla svar! :)
lejon-hjarta

Sv:Tidigt oljebyte nybil

Inlägg av lejon-hjarta »

Hej.

Moderna motorer och växel lådor är redan inkörda från fabrik. Så du behöver ej kosta på dig pengar på detta. Där emot om du får sinnesro, så gör du som du vill..

Jag frågade VAG när jag köpte min nya bil. Dom sa att de va onödigt, de bara köra som vanligt....

DaNieL
Jonsen
Bilmodell: Skoda Octavia 1,8T
Kontakt:

Inlägg av Jonsen »

Dagens bilar ska inte behöva någon inkörningsperiod men man bör köra lungt och inte göra några hårda gas pådrag/pressa bilen första 100milen. Litet tipps bara. Så får alla delar ro att sätta till sig. Sen om du vill byta olja i motor/växellåda är upp till dig men ska inte behövas.
Steffe
Bilmodell: Rs II
Kontakt:

Sv:Sv:Tidigt oljebyte nybil

Inlägg av Steffe »

Glöm inte bort att tänka på vad garantin säger om du själv varit och bytt nått.
Jag fick rådet att köra som vanligt till det var dax enl. service indikatorn.
Stämde precis,nyss servad.
Kör octavia RS-07.

Steffe
helgestahill
Bilmodell: Octavia RS2
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Tidigt oljebyte nybil

Inlägg av helgestahill »

Jag lät verkstan göra den service du frågar om vid ca.100 mil.
Har tidigare erfarenheter av Impreza och Colt
Både Subaru och Mitsubishi rekomenderar och bjuder på olja vid 100 mil, vid 100 mil på turbobilar ( Gjorde i alla fall tidigare )

Jag tänker att det kan knappast skada.
Någon tusenlapp på en extra service på ny bilspriset utslaget på bilens livstid är försumbart.

Jag har dessutom låtit verkstan ställa in mina serviceperioder på 1500 mil eller 1g/år
h1ans
Bilmodell: Skoda Fabia 2 Elegance
Kontakt:

Inlägg av h1ans »

[quote]Hej allesammans!

Nu har mamma beställt en ny skoda fabia-09 1.2 ambiente klar för leverans i slutet av augusti. En bil hon tänkt behålla långt framöver. Jag läste en kurs på gymnasiet i tribologi för ett par år sedan där det poängterades att det kan vara bra med ett tidigt oljebyte på nya motorer/växellådor just för att öka på livslängden. Under inkörningen är nötningen på kugghjul och dylikt som störst och metallpartiklarna frigörs sedan i oljan.

Jag hade på egen hand tänkt tappa ur motor- och växellådsoljan när bilen rullat någonstans runt 50-100 mil och samtidigt byta oljefilter och packningen till urtappningsmuttern om detta är nödvändigt. Jag är ingen stjärna på motorer, men tänkte att ett tidigt oljebyte kunde vara en bra början. Därför vänder jag mig hit med följande frågor...
Byt Filter och oljorna om du känner för det men köp det på Skoda så får du original, garantin gäller ej med piratgrejer.

-När är det lämpligt att genomföra oljebytet?

-Vilken motor- samt växellådsolja används på skodas serviceverkstäder? Vilken olja kan ni rekommendera?

-Om bilen istället lämnas in hos skoda för oljebyte i motor och växellåda, vad skulle det då kunna tänkas kosta?

Mycket tacksam för alla svar! :)[/quote]
Skriv svar