Hej
Jag har problem med min Felicia. Det började idag när varvet var löjligt högt på tomgång och for upp och ner. Strax efter detta kokade bilen. Efter att har väntat och fyllt på vatten igen åkte jag till närmaste mack (ca 5 minuters bilväg) så kokade den igen, dock så visade temomertern strax över arbetstemp.
Eftersom kylaren samtidigt var kall (!!) så måste det väl vara dags att byta vattenpump och kamrem (bilen har just passerat 12000) och kamremmen är ej bytt.
Är det ngn som kan säga om jag har rätt?!
/ Magnus
Vattenpump?
-
MangeLarsson
- Bilmodell: Skoda Felicia
- Kontakt:
-
Joelbit
- Bilmodell: Skoda Felicia 1.6
- Kontakt:
Sv:Vattenpump?
Du är nog rätt ute: det är i vilket fall som helst dags att byta din kamrem, och då kan du lika gärna byta pump också. Jag gjorde det nyss och det gick loss på knappt 4 tusen med arbete och material.
-
boston3
- Bilmodell: Skoda pick-up
- Kontakt:
Sv:Vattenpump?
vad har du för motor i felician? På 1.9D skall ju remmen bytas på 9000 mil och på 1.6an skall den bytas vid behov??!! (enligt VAG) Jag har 1.6an (AEE) i min seat inca-99 (exakt samma motor som i felician) och den e servad enligt boken o allt e gjort på VAG-verkstaden (fd firmabil) på den har dom bytt kamremmen 2ggr på 11600 mil (som den hade ått när jag köpte den) Jag fick lära mig av en annan mek (ej VAG) att AEE-motorn har en impeller på vattenpumpen av plast! som ganska ofta faller i sina beståndsdelar-utbytespumparna har metall-impeller(som håller) så de kan mycket väl va det du råkat ut för att den har fallit sönder. Byt kamrem och vattenpump snarast.
lycka till
lycka till