Erfarenheter av trim
-
RejSBob
- Bilmodell: Octavia RS '03, BMW 2002 tii ´73, Volvo 745 Turbo ´90
- Kontakt:
Erfarenheter av trim
Hej allihopa!
Jag har fått ett antal frågor om det trim jag har på min bil under de 2 dagar jag varit medlem här. Så för att försöka reda ut de frågetecken som finns tänkte jag att alla som har trimmat sina bilar med olika leverantörer kunde ta o skriva om sin erfarenheter här. Verkar vara många som är sugna på ett bra trim..
Jag har "chippat" min bil med Revo Technik. (www.revotechnik.com)
Detta är en seriell programmering genom ODB2 porten under ratten och är därför vad jag vet helt "omöjlig" att upptäcka förutom prestandaskillnaden det ger.
Dessutom är detta trim det enda jag känner till där vi användare har möjlighet att anpassa trimmningen till tillfället, dvs om vi ska banköra kan vi lasta i raceblandning och köra med tidigare tändning och högre laddtryck och sen när vi ska hem kan vi ställa tillbaks tändningen och ställa ner laddtrycket o tuffa hem på 95..
Den fina bonusen är också att man kan ställa av trimmet när man ska lämmna in bilen till verkstaden vilket kan vara bra om t ex växellådan skulle rasa eller ngt dylikt. Blir inte lika mgt jobbiga frågor då.. ;)
Prestanda är ju väldigt subjektivt och jag ska inte säga att detta fer den bästa prestandan eller ngt annat utan att de trim jag jämfört med så tycker jag att detta är klart bäst.
Jämnt och mjukt laddtryck, dvs inga direkta spikar, bara mycket mer effekt än orginal. Inga ryck på jämn gas. Mycket alert. Känns ungefär som man tagit bort ett filter mellan gaspedalen och motorn.
Om ni vill se ungefär vad resultatet blir så titta på
http://www.revotechnik.com/graphs/graphb.html (4-bar BTR)
http://www.revotechnik.com/graphs/grapha.html (3-bar BTR)
Jag rekommenderar 4-bars programmet eftersom det är _mycket_ bättre då det ger den behövliga bränslemängden på höga varv men det innebär också att man antingen måste byta bränsletryckregulatorn eller klämma ihop den gamla..
Om intresset är stort vet jag att killen på Motornord kan tänkas vara intresserad och medverka på en träff och ladda upp testprogramvara som fungerar i 5 timmar för er som vill prova utan o köpa..
Priser:
Trim 8900 SEK
SPS3 adapter 4400 SEK
Blev en långt inlägg. Hoppas nu någon med tex BSR trim har lust o tala om hur det funkar... ;) Någon med en PPC kanske?
/Robban
Jag har fått ett antal frågor om det trim jag har på min bil under de 2 dagar jag varit medlem här. Så för att försöka reda ut de frågetecken som finns tänkte jag att alla som har trimmat sina bilar med olika leverantörer kunde ta o skriva om sin erfarenheter här. Verkar vara många som är sugna på ett bra trim..
Jag har "chippat" min bil med Revo Technik. (www.revotechnik.com)
Detta är en seriell programmering genom ODB2 porten under ratten och är därför vad jag vet helt "omöjlig" att upptäcka förutom prestandaskillnaden det ger.
Dessutom är detta trim det enda jag känner till där vi användare har möjlighet att anpassa trimmningen till tillfället, dvs om vi ska banköra kan vi lasta i raceblandning och köra med tidigare tändning och högre laddtryck och sen när vi ska hem kan vi ställa tillbaks tändningen och ställa ner laddtrycket o tuffa hem på 95..
Den fina bonusen är också att man kan ställa av trimmet när man ska lämmna in bilen till verkstaden vilket kan vara bra om t ex växellådan skulle rasa eller ngt dylikt. Blir inte lika mgt jobbiga frågor då.. ;)
Prestanda är ju väldigt subjektivt och jag ska inte säga att detta fer den bästa prestandan eller ngt annat utan att de trim jag jämfört med så tycker jag att detta är klart bäst.
Jämnt och mjukt laddtryck, dvs inga direkta spikar, bara mycket mer effekt än orginal. Inga ryck på jämn gas. Mycket alert. Känns ungefär som man tagit bort ett filter mellan gaspedalen och motorn.
Om ni vill se ungefär vad resultatet blir så titta på
http://www.revotechnik.com/graphs/graphb.html (4-bar BTR)
http://www.revotechnik.com/graphs/grapha.html (3-bar BTR)
Jag rekommenderar 4-bars programmet eftersom det är _mycket_ bättre då det ger den behövliga bränslemängden på höga varv men det innebär också att man antingen måste byta bränsletryckregulatorn eller klämma ihop den gamla..
Om intresset är stort vet jag att killen på Motornord kan tänkas vara intresserad och medverka på en träff och ladda upp testprogramvara som fungerar i 5 timmar för er som vill prova utan o köpa..
Priser:
Trim 8900 SEK
SPS3 adapter 4400 SEK
Blev en långt inlägg. Hoppas nu någon med tex BSR trim har lust o tala om hur det funkar... ;) Någon med en PPC kanske?
/Robban
-
Leif Ankarschiöld (Greven)
Sv:Erfarenheter av trim
Bra killen kul o läsa...
Vad laddar den efter.....
//Greven
Vad laddar den efter.....
//Greven
-
Robert Adolfsson (RejSBob)
Sv:Sv:Erfarenheter av trim
Tja, har ingen laddtrycksmätare i bilen men enligt uppgifterna ska den nu ladda ca 1,1 bar..
När jag får SPS 3:an så kan jag ställa in laddtrycket mellan ca 0,32 bar till 1,55 bar.. vilket är duktigt mycket....
Tändningen är inte heller ställd efter 98 just nu utan för 95 och därför får jag inte heller maximal effekt just nu..
/Robban
När jag får SPS 3:an så kan jag ställa in laddtrycket mellan ca 0,32 bar till 1,55 bar.. vilket är duktigt mycket....
Tändningen är inte heller ställd efter 98 just nu utan för 95 och därför får jag inte heller maximal effekt just nu..
/Robban
-
Sv:Sv:Sv:Erfarenheter av trim
Du ska veta att spridarna orkar knappt fixa soppa efter det
har kört med 1.1 nu en 800 mil o jag har spriker mellan wastgate o avgas impelern inne i turbon....avgas tempen blir för hög med magert med soppa...
men saab aero 94-98 ska passa rakt ner o dom flödar 380ml utan problem
våra straxt över 200ml....o därför hög avgastemp
// Greven
har kört med 1.1 nu en 800 mil o jag har spriker mellan wastgate o avgas impelern inne i turbon....avgas tempen blir för hög med magert med soppa...
men saab aero 94-98 ska passa rakt ner o dom flödar 380ml utan problem
våra straxt över 200ml....o därför hög avgastemp
// Greven
-
Robert Adolfsson (RejSBob)
Sv:Sv:Sv:Sv:Erfarenheter av trim
Hmm.. det låter ju egentligen inte särskilt bra.... :(
Detta är nog nog något som det bör snackas mer ingående om... på nästa träff kanske?
Erfarenheter kan man inte få för många av...
Förresten, har du problem med att motorn "vrider" sig för mycket?
Jag vet att det kan ge mycket obehagliga effekter med både turbo o grenrör..
Detta är nog nog något som det bör snackas mer ingående om... på nästa träff kanske?
Erfarenheter kan man inte få för många av...
Förresten, har du problem med att motorn "vrider" sig för mycket?
Jag vet att det kan ge mycket obehagliga effekter med både turbo o grenrör..
-
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Erfarenheter av trim
Ja hadde det men kör hårdare bustningar från ECS i usa..
Men prata med www.etapp.se dom har bustningar för 295 dvs halva om du ska beställa från staterna.....
Bild---> http://techracing.org/bilar/johang/mobmain.jpg
Blir lite vibreringar men detv lever jag med samt mindre hjulstuds
o att 1 o 2 går i lättare när du axar...
// Greven
Men prata med www.etapp.se dom har bustningar för 295 dvs halva om du ska beställa från staterna.....
Bild---> http://techracing.org/bilar/johang/mobmain.jpg
Blir lite vibreringar men detv lever jag med samt mindre hjulstuds
o att 1 o 2 går i lättare när du axar...
// Greven
-
Jimmy Staff (Administrator)
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Erfarenheter av trim
Den rätta länken är : http://www.techracing.org/bilar/johang/mobmain.jpg
-
Mange
- Bilmodell: Octavia vRS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Erfarenheter av trim
"Om intresset är stort vet jag att killen på Motornord kan tänkas vara intresserad och medverka på en träff och ladda upp testprogramvara som fungerar i 5 timmar för er som vill prova utan o köpa.."
Det låter intressant, jag vill gärna prova!, ingen fler som vill??
Det låter intressant, jag vill gärna prova!, ingen fler som vill??
-
Chrille
- Bilmodell: Saab 9-3
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Erfarenheter av trim
Jag vill! Var någonstans kommer det äga rum isf?
-
sladden99
- Bilmodell: Skoda RS (svart)
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Erfarenheter av trim
Så om man kör med över 1.1 laddtryck så ska man alltså skaffa nya spridare? Vad kostar dom då, någon som vet?
Ja skulle gärna testa Revo cippet, men inte på min bil ÄNNU (vågar inte om d nu skulle märkas på verkstan)... Men testar gärna någon annans kärra =)
Ja skulle gärna testa Revo cippet, men inte på min bil ÄNNU (vågar inte om d nu skulle märkas på verkstan)... Men testar gärna någon annans kärra =)
-
Greven
- Bilmodell: Skyline R32 GTR
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Erfarenheter av trim
Spridarna orkar nog lite till men mår ej bra att strässas länge..
sprut bild o sånt blir sämre....
Men som sagt jag har sätt mina grejer hur dom såg ut efter bara chipp.. Nästa vecka ska det bli mer info o deta när jag ska ut o logga med vagcom...
// Greven
sprut bild o sånt blir sämre....
Men som sagt jag har sätt mina grejer hur dom såg ut efter bara chipp.. Nästa vecka ska det bli mer info o deta när jag ska ut o logga med vagcom...
// Greven
-
Chrille
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Erfarenheter av trim
Leffe; kan det inte vara ditt chip som inte är så snällt? Snackade ikväll med en kille på vag-racet som hade en Seat Cupra turbo. Han sa att det finns programvaror som laddar ca: 1.4 bar!!! Spridarna ska iaf räcka till strax under 230hk enligt killarna i England. De bromsade en bil med superchips(max 1.3 bar) och med 3"DP och racekatt till 228hk. Det var på gränsen till vad spridarna klarade av.
Mvh
Mvh
-
Greven
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Erfarenheter av trim
Jodå det kan jag tänka mig att det är med..
Får se nästa vecka hur det står till...
// Greven
Får se nästa vecka hur det står till...
// Greven
-
Chrille
- Kontakt:
Sv:v:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Erfarenheter av trim
Ja, just det! Fick svar på varför bilen tappar laddtryck ibland. Eller jag fick veta vad Södertälje tycker ska bytas. Det dom sa var tryckrör(vilket vet jag inte) samt rengöring och nollställning av gasspjäll. Har inte haft det problemet på väldigt länge nu men tycker bilen går lite olika bra från stund till stund... Får se vad som händer.
-
Greven
- Kontakt:
??? säger inget men gas spjälet kan jag köpa.. men tryck rören.. ok det komer olje dima in där det vet jag..skum ursäkt från dom..
Siter o funderar på en modifering av vevhus ventleringen.....
får se när man river ic o ser hur mycket olja det är där..
Sen ska nya spridarna på som jag hämta i går
Greven
Siter o funderar på en modifering av vevhus ventleringen.....
får se när man river ic o ser hur mycket olja det är där..
Sen ska nya spridarna på som jag hämta i går
Greven
-
Chrille
- Kontakt:
Jo, men det kanske är någon släng som läcker. Allt är ju inte i rostfritt precis =)
-
Chrille
- Kontakt:
Vad för spridare ska du ha på? Måste du anpassa mappningen till dom?
-
sladden99
- Bilmodell: Skoda RS (svart)
- Kontakt:
pris på spridarna?
-
FightingDiva
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
Sv:Erfarenheter av trim
Jag kör med Revo's 4bar mjukvara också, jag köpte SPS1-verktyget.
Med SPS1 kan man switcha mellan orginal och chippat.
Jag har kontaktat Revo Technik i england angående vissa detaljer om deras mjukvara, här kommer en liten rapport:
-Först och främst har dom blivit stämda utav APR i USA för stöld av mjukvara, så det verkar lite riskabelt att ha deras mjukvara. Dock har inte någon domstol dömt något ännu.
-3bar mjukvaran är inte att rekommendera, då den inte är så bra vid högre varvtal, 4bar är bättre rakt igenom registret.
-Spridarna som så många oroar sig över (däribland jag också) skall enligt Revo vara inom toleransnivåer.
-Inget skall påverka ECU:n vid nedladdning av deras mjukvara, d v s feldiagnos, serviceintervals indikatorn etc. skall behålla orginalvärden.
-Enligt Revo skall ECU:ns mjukvara ha fasta "maxvärden" så att motorn inte skall ta någon skada och gör en s.k. säkerhets strypning (dämpar effekten).
Min erfarenhet är att Revo's mjukvara är helt ok, bra vrid och så vidare. Men vänta ett litet tag så att domstolsgrejjen är över.
Beträffande kopplingen, som några vill byta för att vridmomentet är för mycket, kan jag bara informera att vridet som detta chip erbjuder c:a 300-330Nm är inom tolerans gränserna.
Det beror iofs hur man kör, ex. för många rivstartet eller drag-racing starter kommer förmodligen att sabba koppling förr eller senare.
Kul att vara en NY medlem i Skodaklubben!!
Mvh,
FightingDiva
Med SPS1 kan man switcha mellan orginal och chippat.
Jag har kontaktat Revo Technik i england angående vissa detaljer om deras mjukvara, här kommer en liten rapport:
-Först och främst har dom blivit stämda utav APR i USA för stöld av mjukvara, så det verkar lite riskabelt att ha deras mjukvara. Dock har inte någon domstol dömt något ännu.
-3bar mjukvaran är inte att rekommendera, då den inte är så bra vid högre varvtal, 4bar är bättre rakt igenom registret.
-Spridarna som så många oroar sig över (däribland jag också) skall enligt Revo vara inom toleransnivåer.
-Inget skall påverka ECU:n vid nedladdning av deras mjukvara, d v s feldiagnos, serviceintervals indikatorn etc. skall behålla orginalvärden.
-Enligt Revo skall ECU:ns mjukvara ha fasta "maxvärden" så att motorn inte skall ta någon skada och gör en s.k. säkerhets strypning (dämpar effekten).
Min erfarenhet är att Revo's mjukvara är helt ok, bra vrid och så vidare. Men vänta ett litet tag så att domstolsgrejjen är över.
Beträffande kopplingen, som några vill byta för att vridmomentet är för mycket, kan jag bara informera att vridet som detta chip erbjuder c:a 300-330Nm är inom tolerans gränserna.
Det beror iofs hur man kör, ex. för många rivstartet eller drag-racing starter kommer förmodligen att sabba koppling förr eller senare.
Kul att vara en NY medlem i Skodaklubben!!
Mvh,
FightingDiva
-
Mange
- Bilmodell: Octavia vRS
- Kontakt:
Sv:Sv:Erfarenheter av trim
Har en fundering angående det här.
http://www.ace-competition.com/inde...page=hohenester
Skulle ha ställt frågan direkt till Ace men dom har semester nu..
Där står det bla att dom inte vill minska livslängden på motorn. Det står att Hohenester är dyrare för att dom har dyrare lösningar att nå 200hk...
Det roliga är att sen Ace säljer till 1,8t enbart chip som ska ge 200hk...???, hur går det ihop? :))
Sen deras steg 2,3 byter man inte främreröret, som bevisligen är det enda som man kan spara turbon på...., är inte det konstigt oxå?, hur mkt kan slutdämparen ge?, inte mer än ljudmässigt effekt ökning eller??
http://www.ace-competition.com/inde...page=hohenester
Skulle ha ställt frågan direkt till Ace men dom har semester nu..
Där står det bla att dom inte vill minska livslängden på motorn. Det står att Hohenester är dyrare för att dom har dyrare lösningar att nå 200hk...
Det roliga är att sen Ace säljer till 1,8t enbart chip som ska ge 200hk...???, hur går det ihop? :))
Sen deras steg 2,3 byter man inte främreröret, som bevisligen är det enda som man kan spara turbon på...., är inte det konstigt oxå?, hur mkt kan slutdämparen ge?, inte mer än ljudmässigt effekt ökning eller??