Varför rostar Felicians combilucka?

I detta forum skriver vi om Skoda Felicia.
elektronikfreak
Bilmodell: Skoda Felicia Combi 1,6i -98
Kontakt:

Varför rostar Felicians combilucka?

Inlägg av elektronikfreak »

Hej!

Har funderat på detta med Felicians combilucka o syftar då mest på årsmodellerna 1996, 1997 o 1998. Bilarna kan vara mer eller mindre rostfria men combiluckan är genomgående rostig!?!?

Beror rostangreppen på att det tränger in vatten mellan bakrutans gummilist o själva bakruten ELLER beror det på yttre faktorer dvs stänkvatten som yrt upp o fastnat på luckan?

Om det är det första fallet borde det ju vara möjligt att täta med silikon genom att lägga silikon mellan listen o rutan!?

Någon som har några erfarenheter av rostiga combiluckor på namnda årsmodeller?
boston3
Bilmodell: Skoda pick-up
Kontakt:

Sv:Varför rostar Felicians combilucka?

Inlägg av boston3 »

det verkar läcka in vatten vid rutan.och sen fastnar vattnet på en "hylla" i bakluckan där det ligger å gonar till det har rostat igenom.Så mitt tips är plocka ut rutan och fixa all rost i kanten,måla med bra färg(grund+täckfärg)sätt dit rutan och täta med kitt för rutor på bilar ej silicon.och sist men inte minst massor med rostskyddsolja i bakluckan(typ dinitrol ml-tunnflytande)
mocrap
Bilmodell: Skoda Felicia 1.3
Kontakt:

Sv:Sv:Varför rostar Felicians combilucka?

Inlägg av mocrap »

Har problem med min -99, men det är inte precis under rutan, utan ovanför listen som låset sitter i.
danneso
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Varför rostar Felicians combilucka?

Inlägg av danneso »

På min -96:a kombi finns ingen rost alls på luckan. Finns dock rost i underkant på dörrar och lite i skärmkanterna bak.
Detta är ingen välskött bil bortsett från servicen (som tur är). Har bara varit en ägare på den tidigare och gissar att han inte tvättat eller städad den på 10år när jag köpte den. Därav fick jag den till ett väldigt bra pris.
mared6
Bilmodell: Skoda Felicia Kombi
Kontakt:

Sv:Varför rostar Felicians combilucka?

Inlägg av mared6 »

Hej
Min pappa billackeraren säger att det läcker vid listen runt rutan. Han tätade direkt när han köpt den (jag köpte den alltså efter honom), och därefter är den pedantskött vad gäller lacken och den har klarat bakluckan mycket bra. Det är en 97:a så den är alltså tio år och fortfarande mycket fin.
Ölandstoken
Kontakt:

Sv:Sv:Varför rostar Felicians combilucka?

Inlägg av Ölandstoken »

Tjenare Maria Edvinsson (mared6) !

Får jag fråga... är det mellen kaross o gummilist... eller är det mellan gummilist o ruta som vattnet läcker in?

Har själv samma problem med en Combi -98... bilen är jävligt fräsch rent allmänt, i princip nästan nyskick innuti... en ägare innan jag köpte den förra sommaren o bara knappt 12K mil på mätaren. MEN luckan är superkexig nedtill.

Köpte därför speciell vindrutesilikon på Biltema o har tätat BÅDE kaross/gummilist OCH gummilist/ruta och därefter dessutom pumpat in litervis med tunt roskskyddsmedel... sådant som är för hålrum, så nu hoppas jag att problemen har upphört.

// Ölandstoken
mared6
Bilmodell: Skoda Felicia Kombi
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Varför rostar Felicians combilucka?

Inlägg av mared6 »

Hej hej
Jag vet faktiskt inte exakt var det läcker, men jag kan fråga min far. Jag har också dragit in massor med rostskyddsmedel och den är förhållandevis fin min 97:a
Skriv svar