Ryckig vid tomgång
-
Fagerlund
Ryckig vid tomgång
Har en felicia 98b där tomgången är ryckig. Varvräknaren rycker inget, den är helt "lugn" men tomgången är knepig.
Fast jag är inte helt säker på att det är tomgången, det kan ju oxå vara nått i motorn som är ur balans/skevt, är inte så bra på motorer, men kan svänghjulet (osäker på namnet) vara i obalans eller vx-lådan eller nått likn. Att bilen är lite ryckig i tomgångsläge stör mig inte så mycket, men vill bara vara säker på att det inte är nått som kanske tar skada.
Fast jag är inte helt säker på att det är tomgången, det kan ju oxå vara nått i motorn som är ur balans/skevt, är inte så bra på motorer, men kan svänghjulet (osäker på namnet) vara i obalans eller vx-lådan eller nått likn. Att bilen är lite ryckig i tomgångsläge stör mig inte så mycket, men vill bara vara säker på att det inte är nått som kanske tar skada.
-
mattiasa30
- Bilmodell: Skoda Felicia
- Kontakt:
Sv:Ryckig vid tomgång
Min -97 ryckte vid tomgång. Det var gasspjällstyrdonet som var kasst. Men då gick även varvräknaren ner. Kostade ca 4-5000 att byta.
-
Fagerlund
Sv:Sv:Ryckig vid tomgång
Glömde att skriva att det är en "klonkande" ljud oxå när man kör iväg.
-
Ola
Sv:Sv:Sv:Ryckig vid tomgång
Klonkandet brukar bero på glapp i framvagnen: slitna drivknutar, kulleder och bussningar. Kolla om du kan hitta något som är glapp.
Om varvtalet är lite oroligt på tomgång brukar det inte synas på varvräknaren eftersom den är dämpad och inte ger utslag förrän på lite större varvtalsändringar. Detta är något tillverkaren har lagt in för att inte kunderna ska klaga på ojämn tomgång "i onödan".
Om varvtalet är lite oroligt på tomgång brukar det inte synas på varvräknaren eftersom den är dämpad och inte ger utslag förrän på lite större varvtalsändringar. Detta är något tillverkaren har lagt in för att inte kunderna ska klaga på ojämn tomgång "i onödan".
-
Fagerlund
Sv:Sv:Sv:Ryckig vid tomgång
Klonkandet har funnit hela tiden sedan vi köpte den. Den var besiktigad o klar, med blankt papper.
Så det kan alltså vara drivknutar o likn som är slitna, fast ändå inte så slitna så att de går igenom en besiktning?
Tack för bra ett svar förresten :)
Så det kan alltså vara drivknutar o likn som är slitna, fast ändå inte så slitna så att de går igenom en besiktning?
Tack för bra ett svar förresten :)
-
Reines
- Bilmodell: Skoda Felicia
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Ryckig vid tomgång
Tänkte bara fråga om du hade bytt bränslefilltret på den för de kan ställa till med de mesta när de gäller tommgången sitter jävligt dummt till vit tanken på bilen
-
Fagerlund
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Ryckig vid tomgång
Nej det har jag ju inte, får ta en titt på detta.
Kom o tänka på att den rycker mindre när motorn har blivit varm.
Kom o tänka på att den rycker mindre när motorn har blivit varm.
-
x6rs
- Bilmodell: caddy
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Ryckig vid tomgång
klonket, kan det komma från växellådan? har själv ett klonkande ljud på min caddy, det är ju samma låda osv. mitt verkar komma från vänster utgående axel på växellådan, vet inte om jag ska riva isär lådan o kolla eller köpa ny...mitt klonk kommer också när jag kör iväg eller bara släpper gasen och gasar till igen...
-
magnusjidetorp
- Bilmodell: Skoda PickUp/Jeep cherokee
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Ryckig vid tomgång
Det kan också bero på slitna motor/växellådsfästen. Om motorn rör sig för mycket kan t.ex. gaswiren sträckas så den gasar mer, varpå motorn rör sig och wiren slackar och gasar mindre. O.s.v. O.s.v. Att det känns värre när motorn är kall beror nog på att den går på kallkörningsprogram, typ choke, vilket ger mer vridmoment/effekt. När det inträffar, prova att koppla ur och smyga igång med lugnare gaspådrag så att motorn inte börjar röra sig så mycket. Kolla bakre växellådsfästet, det är där all kraft blir som värst.
-
danneso
- Bilmodell: Skoda
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Ryckig vid tomgång
Jag hade också ett "klonkade" ljud höger fram som hördes när man körde iväg. Och även på ojämna vägar, var helt säker på att det var någon led eller bussning som beskriverts ovan.
Men inget glapp någonstans...efter 2h hittade jag vad det var som lät. Bromsoket!!!, inte helt vanligt men "gliddelen" glappade pga. slitna hål till stiften. Fyllde på med fett och fick tyst på det så länge, vet inte om man kan köpa skelettet/stomen löst eller om det blir ett helt nytt bromok som gäller. Vanligtvis brukar stiften slitas och finns som renoveringsdelar, men i mitt fall är det hålen...
/danneso
Men inget glapp någonstans...efter 2h hittade jag vad det var som lät. Bromsoket!!!, inte helt vanligt men "gliddelen" glappade pga. slitna hål till stiften. Fyllde på med fett och fick tyst på det så länge, vet inte om man kan köpa skelettet/stomen löst eller om det blir ett helt nytt bromok som gäller. Vanligtvis brukar stiften slitas och finns som renoveringsdelar, men i mitt fall är det hålen...
/danneso