CO/HC-halt hög
-
bjorne
- Bilmodell: Skoda Pickup-97
- Kontakt:
CO/HC-halt hög
Hej jag var och besiktade pickupen 1,3MPI-97 och fick höga värden på tomgång
CO-halt 4,9 får vara 0,5 max
HC-halt 239 vår vara 200 max
Motor går bra och den var varmkörd, är det någon som har nån ide?
Sen läcker lastkännande ventilen så den måste bytas eller kan man packa om den?
CO-halt 4,9 får vara 0,5 max
HC-halt 239 vår vara 200 max
Sen läcker lastkännande ventilen så den måste bytas eller kan man packa om den?
-
Fraggel
- Bilmodell: Skoda Octavia
- Kontakt:
Sv:CO/HC-halt hög
Drar den normalt med soppa?
Tippar på lambdasonden.
Kan ju vara täppt luftfilet eller tjyvluft "läck" någonstans.
Ett fulknep för att få ner värdena är att fyll en reservdunk med 60% e85 och 40 % akylatbensin.
kör tills bilen stannar ös i dunken åk till sbp och håll tummarna.
Tippar på lambdasonden.
Kan ju vara täppt luftfilet eller tjyvluft "läck" någonstans.
Ett fulknep för att få ner värdena är att fyll en reservdunk med 60% e85 och 40 % akylatbensin.
kör tills bilen stannar ös i dunken åk till sbp och håll tummarna.
-
Haagbard
- Bilmodell: Pickup
- Kontakt:
Sv:Sv:CO/HC-halt hög
Vi har en sådan Skoda på mitt arbete och när den visade liknande värden på besiktningen så berodde det visst på att en liten kabel till en tempgivare var av.
Mer än så vet jag inte........enkel grej att kolla i.a.f.
Beställde själv en ny lastkännande ventil igår, min bromsar överdrivet mycket bak, sedan släpper den inte tillbaka hydraultrycket = kraftigt anliggande bromsar.
Mer än så vet jag inte........enkel grej att kolla i.a.f.
Beställde själv en ny lastkännande ventil igår, min bromsar överdrivet mycket bak, sedan släpper den inte tillbaka hydraultrycket = kraftigt anliggande bromsar.
-
DP
- Bilmodell: Skoda Pick Up
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:CO/HC-halt hög
bjorne in da house:
Precis som på min 97'a 1.3 med 19.000mil på mätaren, visade sig att katten var helt utbrännd, den var totalt tom innuti!!! En ny Skoda kostade för många pengar så en sväng till Biltema och lite svetsjobb så gick den igenom utan problem, som bonus så går den nu mycket bättre och drar mindre soppa då lambdan nu funkar som den ska.....
DP says: Ibland kan en blind höna hitt guldkorn, även på Biltema...
Precis som på min 97'a 1.3 med 19.000mil på mätaren, visade sig att katten var helt utbrännd, den var totalt tom innuti!!! En ny Skoda kostade för många pengar så en sväng till Biltema och lite svetsjobb så gick den igenom utan problem, som bonus så går den nu mycket bättre och drar mindre soppa då lambdan nu funkar som den ska.....
DP says: Ibland kan en blind höna hitt guldkorn, även på Biltema...
-
bjorne
- Kontakt:
Sv:CO/HC-halt hög
Hej igen!
Bilen drar normalt 0,6-0,7 blandad körning.
Lamdavärdet ligger på 1,00 (0,97-1,03 gränsvärden) så lamdasonden borde det inte vara nå fel på.
Ska skruva loss och kolla in i katalysatorn och se om man blir nå klokare, sen inspektera om det är nå läckage någonstans.
Sen blir det väl att serva bilen med olja och filter och dyligt och lite bensin och mycket k-sprit och hålla tummarna om man inte hittat nå annat fel.
Har beställt ny lastkännande ventil idag fick tag på en för 1300kr med lite tur får jag den i morgon, är det någon som har nå bra tips/knep på hur man får lossbromsrören från den tex värma om dem sitter fast?
Tack för svaren!
Bilen drar normalt 0,6-0,7 blandad körning.
Lamdavärdet ligger på 1,00 (0,97-1,03 gränsvärden) så lamdasonden borde det inte vara nå fel på.
Ska skruva loss och kolla in i katalysatorn och se om man blir nå klokare, sen inspektera om det är nå läckage någonstans.
Sen blir det väl att serva bilen med olja och filter och dyligt och lite bensin och mycket k-sprit och hålla tummarna om man inte hittat nå annat fel.
Har beställt ny lastkännande ventil idag fick tag på en för 1300kr med lite tur får jag den i morgon, är det någon som har nå bra tips/knep på hur man får lossbromsrören från den tex värma om dem sitter fast?
Tack för svaren!
-
Haagbard
- Bilmodell: Pickup
- Kontakt:
Var hittade du den ventilen ?
Billigaste jag hittade var 1372 + moms.........typiskt att man redan beställt :-(
Billigaste jag hittade var 1372 + moms.........typiskt att man redan beställt :-(
-
znork
- Bilmodell: Skoda
- Kontakt:
Var och ombesiktigade min skoda pick up idag, hade bytt luftfilter plus hällt i två liter k-sprit på 10 liter bensin, co värdena var fortfarande på tok för höga, k-sprit funkar inte.
-
bjorne
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:CO/HC-halt hög
Hej
Jag fick igenom min pickup med nästan o värden.
Under motorhuven framför föraren sitter ett svart (typ filter eller liknande) som det går 2 slangar till. på slangen som går till insuget där sitter det en svart ventil som ska öppna när motorn har blivit varmare än ca 70grader.
Min funkade inte, om man känner på ventilen när motorn går känner man om den är uppen den pulserar lite. Jag tog bort slangen och blåste i ventilen med munkraft då började ventilen öppna satte tillbaka slangen åkte och besiktade och fick ett leende på läpparna.
Det är ett het tips
Lycka till
Jag fick igenom min pickup med nästan o värden.
Under motorhuven framför föraren sitter ett svart (typ filter eller liknande) som det går 2 slangar till. på slangen som går till insuget där sitter det en svart ventil som ska öppna när motorn har blivit varmare än ca 70grader.
Min funkade inte, om man känner på ventilen när motorn går känner man om den är uppen den pulserar lite. Jag tog bort slangen och blåste i ventilen med munkraft då började ventilen öppna satte tillbaka slangen åkte och besiktade och fick ett leende på läpparna.
Det är ett het tips
Lycka till