Är det någon som har något tips på smörjmedel för dörrgångjärn? Jag antar att det inte ska vara alltför lättflytande (typ 5-56) om det ska ha någon långvarig effekt. Det bör ju inte heller vara alltför kladdigt (som t.ex. vanligt universalfett) eftersom det inte bör dra åt sig så mycket smuts. Av denna anledning kanske litiumfett är lämpligt, men min erfarenhet är att det inte är så genomträngligt. Eftersom det är alltför arbetssamt att lyfta av dörrarna för att komma åt gångjärnen ordentligt är det ju en fördel om smörjmedlet letar sig fram själv i gångjärnet.
Vad som behövs är alltså ett smörjmedel som är hyfsat formfast, "torrt" samt genomträngligt. Jag har dock inte hittat något sådant.
Någon annan som har?
Smörja gångjärn
-
eroband
- Bilmodell: Skoda Fabia Kombi 1.2
- Kontakt:
-
bassebas
- Bilmodell: Skoda Octavia 1.6 TDI -10 + Skoda Octavia 1.8TSI 160dsg-10
- Kontakt:
Sv:Smörja gångjärn
Hagmans sprayfett. www.hagmans.se
Art nr: 11670
Sprayfett 400 ml
Smörjfett med mineralolja som motverkar oxidation, rostbildning och slitage. Bildar omedelbart efter sprayningen en fast hinna.
Art nr: 11670
Sprayfett 400 ml
Smörjfett med mineralolja som motverkar oxidation, rostbildning och slitage. Bildar omedelbart efter sprayningen en fast hinna.
-
eroband
- Kontakt:
Sv:Sv:Smörja gångjärn
Intressant! Det ska jag testa. Har du prövat det själv?
-
bassebas
- Bilmodell: Skoda Octavia 1.6 TDI -10 + Skoda Octavia 1.8TSI 160dsg-10
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Smörja gångjärn
Visst, använder det till mycket. Lätt att spruta på med sprayburken, verkar tränga in rätt bra. Glöm inte att skydda bakom så att det inte blir fett där du inte vill ha det.
-
eroband
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Smörja gångjärn
Sant. Tackar för tipset!