Jag fick min Skoda Octavia 1.8t -01 chippad av Jörg på Powerchip för nån vecka sen då han var i Umeå.
Det blev riktigt stor skillnad på bilen,och jag är väldigt nöjd, den matar på riktigt bra nu mellan 2.500-4.500 rpm. Han sa att laddtrycket skulle höjas till 0.9 bar.
Men nu till min fråga!
Jag stod bakom Jörg och tittade när han förde över den nya programvaran till mitt diagnosuttag via sin dator.
Och programmet han förde över till min bil hette "Audi.a3.1.8t".
Så tydligen var detta program till en Audi A3 1.8t.
Jag hade frågat honom på telefonen tidigare om deras chip var optimerade till min Octavia 1.8t -01, jag sa att motorn hette AUM och att den hade större spridare och turbo än på tidigare årsmodeller.
Och han sa att deras program var framtaget vid bänktester i Tyskland för att passa EXAKT till min motor.
Så då känns det ju inte så förtroendeingivande när han lägger in ett program för en Audi A3 1.8t.
Okej ,det är ju i stort sett samma motor och min bil började ju att gå jättebra också.
Men det kan ju finnas lite skillnader i utformningen av insug och avgassystem som gör att programmet ska vara speciellt till min bil.
Tror ni det spelar nån större roll ?
Kan min motor må dåligt av att det inte är en helt optimerad programvara just för min bilmodell?
Mvh Jimmy
Powerchip trimning
-
Checkster
- Bilmodell: Skoda octavia
- Kontakt:
-
Fraggel
- Bilmodell: Skoda Octavia
- Kontakt:
Sv:Powerchip trimning
a3 1,8t finns också 01 med större turbo och spridare.
Så det lär va lungt.
kör själv powerchip laddar 1,2 på lägre varv.
Kolla för skojs skull momentana förbruknigen om du ger stålet på 5a vid ca 80 och läser av vid 120 innan cipp drog min ca 2,2 nu 3,3.
innan varva den ca 7000 nu har jag inte hittat varspärren :)
drar fint från ca 80 på 5an = ca 1850rpm och mattar lite vid 6500.
bäst ös mellan 3000-6000 rpm.
Så det lär va lungt.
kör själv powerchip laddar 1,2 på lägre varv.
Kolla för skojs skull momentana förbruknigen om du ger stålet på 5a vid ca 80 och läser av vid 120 innan cipp drog min ca 2,2 nu 3,3.
innan varva den ca 7000 nu har jag inte hittat varspärren :)
drar fint från ca 80 på 5an = ca 1850rpm och mattar lite vid 6500.
bäst ös mellan 3000-6000 rpm.
-
Checkster
- Bilmodell: Skoda octavia
- Kontakt:
Sv:Sv:Powerchip trimning
Jaha, den finns också med större spridare och turbo. Men då hade han kanske koll på vad han gjorde ändå :-)