Skoda Oktavia eller Avensis?

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia 2.
Skriv svar
Tikpower
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Inlägg av Tikpower »

Funderar på att köpa en Oktavia eller en Avensis. Avensisen är ju lite dyrare men Oktavian kommer att vara utrustad mer så priset kommer att bli ungefär detsamma. Vad vore bästa köpet tror ni? Dum fråga i det här forumet kanske? :)
johnny mann
Bilmodell: Octavia 2 1.6 FSI AUT. ELEG.
Kontakt:

Sv:Skoda Oktavia eller Avensis?

Inlägg av johnny mann »

Väljer utan tvekan Octavian ,mycket bättre styrrespons än Avensis.
Gör en provtur med båda så märker du skillnaden.
Tikpower
Kontakt:

Inlägg av Tikpower »

Jo jag har gjort det men jag tyckte det var rätt lika. Sedan är jag lite fundersam på andrahandsvärdet på skodan, toyotan står sig ju rätt bra där.
lafe
Bilmodell: Nya Octavia II, Elegance
Kontakt:

Inlägg av lafe »

Toyotan har dåligt rostskydd. Octavian fick näst högsta betyg i Vi Bilägare. Annars är Toyota pålitlig. Har haft den gamla Avensisen och den var helt OK. Dock inte samma komfort och värde för pengarna som nya Octavian Jag kör en sådan nu och är HELNÖJD!
Tikpower
Kontakt:

Inlägg av Tikpower »

Ok...men hur tror du andrahandsvärdet är?
Furby
Bilmodell: Octavia E 4x4
Kontakt:

Inlägg av Furby »

Enligt beräkningar som gäller en tre år gammal bil som gått 6000mil kommer bilarna gissningsvis sjunka så här mycket.

Octavia RS2 32 633:-
Opel Astra 2.0T sport 35 375:-
Volvo V50 2.4i 29 300:-
Furby
Bilmodell: Octavia E 4x4
Kontakt:

Sv:Sv:Skoda Oktavia eller Avensis?

Inlägg av Furby »

Octavia har minst värdeminskning i % av bilarna i denna test.
11,7%

http://www.automotorsport.se/biltester/2005/0506/050605.pdf
Tobbe80
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Skoda Oktavia eller Avensis?

Inlägg av Tobbe80 »

Nya octavia är en kanon fin bil på alla sätt, sitt och jämför tex service/rep kostnad osv när det gäller hållbarhet så är båda väldigt bra bilar men skulle välja skodan !
frogus
Bilmodell: Superb + Roomster
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Skoda Oktavia eller Avensis?

Inlägg av frogus »

Avensisen har en hel del icke moderna detaljer....tänker på sedananens bagagelucka och dess hängning....och lite annat med men det e mest smågrejjer... Men har man inget emot japanska bilar så finns det inte mycket att snacka om egentligen....jag hade helt klart valt en toyota....av flera olika skäl...servicen och garantierna, andrahandsvärdet och framförallt kvaliteten...går ej o jämföra en mellanklass toyota mot en "tysk" tjeckisk bil....och då inte bara skoda utan VW, Audi, BMW och för att inte tala om franska leksaker....
brma
Bilmodell: Skoda Octavia RS Kombi
Kontakt:

Inlägg av brma »

Priset detsamma? Octavian kostar väl 25-45 000 kr mindre? Gå till www.bytbil.com och jämför de båda så ser du själv vad som skiljer dem åt. Glöm inte att prova bägge innan du bestämmer dig;-)
brma
Bilmodell: Skoda Octavia RS Kombi
Kontakt:

Inlägg av brma »

Förresten, vad var det för test egentligen? Som vanligt vinner Golf för att den är golf! Jag garanterar att en Golf är betydligt mer högljudd än en Octavia, ändå vinner golfen den ronden! Och hur i h*lvete kan golf få 100 % i garantier mot 50 % för Octavian när det enda som skiljer är 10 mot 12 år i en urvattnad rostskyddsgaranti???
Auto motor och sport har härmed förpassats till den lägsta divisionen i motorpressen! Utan dessa sakfel hade det blivit en annan vinnare, ni kanske kan gissa vilken???
Tikpower
Kontakt:

Inlägg av Tikpower »

Jo men den här bilen har spoilerpaket (bak och fram samt vinge), aluminiumfälgar, sportpaket (sportstolar, läderratt, läderväxelspak). Det är ett specialerbjudande. Jag gillar den..den är grymt snygg och bekväm. Har provkört både den och avensisen. Skodan är snygg, lite roligare att köra medan jag upplever avensisen som lite mer kvalité samt rymligare + att andrahandsvärdet förmodligen är bättre. Är i valet och kvalet.
Raffe
Bilmodell: Skoda Octavia
Kontakt:

Inlägg av Raffe »

Själv valde jag förra veckan mellan just dessa 2. (Och den tystare, men för dyra Vectra) Fast jag helt instämmer i Roger Z:s svar, blev det ändå Octavia. Kommer att sakna Toyotas generösa service. Men slipper låna så mycket. Och får troligen bättre rostskydd (Viktigt i Gbg.)
Skriv svar