Trim & F-bolag
-
FightingDiva
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
Trim & F-bolag
Ringde och pratade med mitt F-bolag angående lite trimmning på RS:en och fick lite nyttig info.
Man kan modda & trixa (ej chippa) upp till 10% av bilens effekt utan att något berörs som ex. maskinskade delen eller premien.
Chippar man den då sticker maskinskade delen, och är den över 10% d v s 18 hästar till i RS:ens fall, då måste man köra med bilen till bilprovningen alternativt att man bromsar in den någonstans där f-bolaget rekommenderar eller dylikt.
Premien berörs ej vid dessa 10%, men efter dessa så blir det en annan premie.
Man får altså modda bilen som ex. byte till FMIC, byta luftfilter, avgassystem (även med racekat), det går inom 10% gränsen.
Bara lite (onödig) info för er som inte vet och funderar på att modda och chippa osv.
Man kan modda & trixa (ej chippa) upp till 10% av bilens effekt utan att något berörs som ex. maskinskade delen eller premien.
Chippar man den då sticker maskinskade delen, och är den över 10% d v s 18 hästar till i RS:ens fall, då måste man köra med bilen till bilprovningen alternativt att man bromsar in den någonstans där f-bolaget rekommenderar eller dylikt.
Premien berörs ej vid dessa 10%, men efter dessa så blir det en annan premie.
Man får altså modda bilen som ex. byte till FMIC, byta luftfilter, avgassystem (även med racekat), det går inom 10% gränsen.
Bara lite (onödig) info för er som inte vet och funderar på att modda och chippa osv.
-
FightingDiva
- Kontakt:
Sv:Sv:Trim
Har du monterat FMIC:en än?
-
Greven
- Bilmodell: Skyline R32 GTR
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Trim
Nä väntar på den.. det är på om bygnad
-
Christer
Sv:Sv:Sv:Sv:Trim
Det var det tråkigaste skit jag hört. om man ska trimma så ska man!
-
FightingDiva
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Trim
Jag håller med dig, men sen går någonting sönder och där står man med skägget i brevlådan ;-)
-
Christer
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Trim
Det är ju också så kan man inget om bilar ska man ej trimma dom för då kan det bli dyrt. Skulle min motor rasa skulle jag köpa en motor på tex skroten el kanske ny topp och renovera.
-
FightingDiva
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Trim
Håller med dig än en gång, men detta kan vara bra att veta för någon som vill "modda" lite granna under denna 10% gräns, d v s man kan byta lite småprylar som komplett sportavgassystem med racekat och dp, stor frontmonterad ic utan att det drabbar varken maskinskadegarantin eller din premie
-
Christer
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Trim
Ja det har du rätt i
-
SkodaRs2003
- Bilmodell: BMW M3
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Trim
Äh,de kostar att ligga på topp, pajar de e de bara stå sitt kast å betala å se glad ut....... :)
-
mikael
- Bilmodell: Audi a4 avant
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Trim
premie hit premie dit.. premie åt helvete ;)
-
Sixpack
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Trim
Tycker det verkar lite dumt att berätta för försäkringsbolaget att bilen är trimmad. Eller ?
-
Christer
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Trim
Det håller jag med till 100 % på, Varför säga det, låter mest dumt el?
-
FightingDiva
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Trim
Tills något händer och dom börjar undersöka chippet så får man ingen ersättning för att dom kände sig blåsta.
Men visst kan man hålla tyst om det, själv tycker jag det är bättre att snacka med dom så att man fått klartecken från dom, ifall att..
Men visst kan man hålla tyst om det, själv tycker jag det är bättre att snacka med dom så att man fått klartecken från dom, ifall att..
-
SkodaRs2003
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Trim
Är det inte bara att återställa till orginal om de skulle hända något????? efter som dom som monterar chippet oftast nämner att de går att återställa till orginal.......!!!!!!!!!!!!!!!!!
-
FightingDiva
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Trim
Ja, det kan man göra... beror på hur du har råkat illa ut med bilen.
Låt oss säga att du krockar med en mötande bil eller någon liknande situation och din front är helt deformerad motorn paj och du har tuppat av, hur ska man återställa till orginal i en sådan situation.
Vänta innan ni tar in mig på akuten så måste jag byta till orginalchippet..
Nåväl, fan vad jag låter som en kärring... Men som sagt det kan vara bra att vara ärlig i längden iaf mot sitt f-bolag
Låt oss säga att du krockar med en mötande bil eller någon liknande situation och din front är helt deformerad motorn paj och du har tuppat av, hur ska man återställa till orginal i en sådan situation.
Vänta innan ni tar in mig på akuten så måste jag byta till orginalchippet..
Nåväl, fan vad jag låter som en kärring... Men som sagt det kan vara bra att vara ärlig i längden iaf mot sitt f-bolag
-
SkodaRs2003
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Trim
Kan bli knepigt då.......... :) men man får väl se till att fixa det innan försäkrings bolagt kommer å tittar på bilen, brukar ju ta ett par dagar innan dom kommer.........,e man så pass skadad själv så får väl en polare ställa upp............
-
SkodaRs2003
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Trim
men visst varar ärlighet längst......... beror ju på hur mycket premien kliver upp, gäller de fler tusen skulle ja hålla käften om det men gäller de ett par hundra så är de nog värt att tala om det..........