Motorvärmare
-
Breitling
- Bilmodell: GSX-R 1000
- Kontakt:
Sv:Motorvärmare
Skulle lätt satsat på defa.... Har bättre erfarenhet av dom än av Calix.. Är det inte utanpåliggande värmarkropp på Fabian? (Defa)
-
mogwai
- Bilmodell: Skoda Octavia kombi 1.8t
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Motorvärmare
jag har aldrig fattat det där med motorvärmare ... nån som har lust att förklara?
när jag kopplade in min i vintras va ju ändå bilen svinkall när man startade den... tog nästintill exakt lika lång tid innan den blev varm som om jag inte hade kopplat in värmaren ..
Blir inte bilen varm utan bara hindrar den från att frysa eller hur funkar det för jag fattar nada?
när jag kopplade in min i vintras va ju ändå bilen svinkall när man startade den... tog nästintill exakt lika lång tid innan den blev varm som om jag inte hade kopplat in värmaren ..
Blir inte bilen varm utan bara hindrar den från att frysa eller hur funkar det för jag fattar nada?
-
RSR
Sv:Sv:Sv:Sv:Motorvärmare
Skoda säljer en som lär vara bra.
-
korpen
- Bilmodell: Skoda RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Motorvärmare
hmm
en motor värmare värmer ju kylvattnet i motorn för att snabba på uppvärmningen av motorn och minskar slittage. För var det kanske större behov då oljerna var sämre (högre viskositet vid kyla) nu med dom fina syntet oljorna vi har så ändras ju inte oljans viskositet
så mycket.
Har defa motorvärmare med kupéutag och när det är kallt ute så värmer den motorn så pass att snön smälter på huven när det är 0- 5 minus märker en väsentlig skillnad om jag inte har den i tar mycket längre tid innan motorn når arbetstemperatur/ger värme i kupén.
Sedan skulle jag inte kunna leva utan min kupé värmare så skönt att sätta sig i en varm (hyfsat) bil när det är 10 minus :)
Korpen :)
en motor värmare värmer ju kylvattnet i motorn för att snabba på uppvärmningen av motorn och minskar slittage. För var det kanske större behov då oljerna var sämre (högre viskositet vid kyla) nu med dom fina syntet oljorna vi har så ändras ju inte oljans viskositet
så mycket.
Har defa motorvärmare med kupéutag och när det är kallt ute så värmer den motorn så pass att snön smälter på huven när det är 0- 5 minus märker en väsentlig skillnad om jag inte har den i tar mycket längre tid innan motorn når arbetstemperatur/ger värme i kupén.
Sedan skulle jag inte kunna leva utan min kupé värmare så skönt att sätta sig i en varm (hyfsat) bil när det är 10 minus :)
Korpen :)
-
mogwai
- Bilmodell: Skoda Octavia kombi 1.8t
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Motorvärmare
ehm ok :(
hur kollar jag om min e paj da? .. det kan ju inte bara vara en kontakt som går in till kupevärmarkontakten väl? (snacka snålt om det är så)
vart ska kablöaget gå om det är motorvärmare .. i sånt fall ska jag kolla upp det.
hur kollar jag om min e paj da? .. det kan ju inte bara vara en kontakt som går in till kupevärmarkontakten väl? (snacka snålt om det är så)
vart ska kablöaget gå om det är motorvärmare .. i sånt fall ska jag kolla upp det.
-
kgsjoqvist
- Bilmodell: Skoda Fabia Combi 1,4 Flash
- Kontakt:
Sv:Sv:Motorvärmare
Jag har köpt en Defa komplett med kabelsats. Nu har jag lite problem med monteringen:
1) Hur monterar man bort värmeskyddet över grenröret? Det måste bort för att man ska komma åt att montera kontaktvärmaren på blocket. Jag hittade 2 skruvar som jag lossade, men det ville inte släppa.
2) Var är hålet för kabeln till kupéuttaget? Det har funnits ett sådant förberett i andra VAG-bilar som jag haft.
För övrigt har Fabia det värsta motorrum jag har stött på, trångt och eländigt! Den stora plastkåpan som täcker hela motorn är ivägen vad man än ska göra....
Motorn är en 1,4 16V (75 hk)
1) Hur monterar man bort värmeskyddet över grenröret? Det måste bort för att man ska komma åt att montera kontaktvärmaren på blocket. Jag hittade 2 skruvar som jag lossade, men det ville inte släppa.
2) Var är hålet för kabeln till kupéuttaget? Det har funnits ett sådant förberett i andra VAG-bilar som jag haft.
För övrigt har Fabia det värsta motorrum jag har stött på, trångt och eländigt! Den stora plastkåpan som täcker hela motorn är ivägen vad man än ska göra....
Motorn är en 1,4 16V (75 hk)
-
The Weasel
- Bilmodell: Skoda Octavia RS II FL
- Kontakt:
1) Det sitter en skruv till längst ner på värmeskyddsplåten, lättast att komma åt underifrån.
Dock får man ta bort ett plastskydd under motorn först.....
2) Hålet sitter längst upp till höger (om man står framför bilen). Du får lätta lite på plasten under vindrutan
för att komma åt det, dock behöver du borra upp det lite för att få igenom sladden.
En sak till som är bra att göra för att underlätta är att plocka ner handsfacket.....
Den stora plastkåpan över motorn är bara att plocka bort så ska du se att det blir lite bättre med plats.
Dock får man ta bort ett plastskydd under motorn först.....
2) Hålet sitter längst upp till höger (om man står framför bilen). Du får lätta lite på plasten under vindrutan
för att komma åt det, dock behöver du borra upp det lite för att få igenom sladden.
En sak till som är bra att göra för att underlätta är att plocka ner handsfacket.....
Den stora plastkåpan över motorn är bara att plocka bort så ska du se att det blir lite bättre med plats.
-
kgsjoqvist
- Kontakt:
Tack för tipsen! Ska prova att hissa upp bilen och se om jag kommer åt bättre... De 2 övre skruvarna gick att lossa utan att ta bort plastkåpan, men det ger en tveksam vinkel på handleden.
-
frippe_ericsson
- Bilmodell: Skoda Fabia combi
- Kontakt:
Vad ska jag betala för en motorvärmare till en fabia 1,2?
Och vad tycker ni man ska betala för isättningen hos en som gör det svart?
Och vad tycker ni man ska betala för isättningen hos en som gör det svart?
-
kgsjoqvist
- Kontakt:
På Mekonomen kostar ett komplett kit (inkl kupéuttag) 2 200:- om man väljer Defa. Calix något billigare.
Monteringen beror på typ av värmare. 1-2 timmar tar det nog att göra...
Monteringen beror på typ av värmare. 1-2 timmar tar det nog att göra...
-
kgsjoqvist
- Kontakt:
Hur lossar man kåpan? Det finns inga synliga skruvar eller clips.
-
The Weasel
- Kontakt:
Bara att rycka den rakt upp.... Kan sitta rätt hårt, men det är bara att rycka!
Det sitter en liten slang på kåpan lossa den först.
Det sitter en liten slang på kåpan lossa den först.
-
kgsjoqvist
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Motorvärmare
Segdragen historia det här:
Nu har jag provat att rycka loss kåpan, och det fungerar bra - slangarna sitter i andra änden så de kan sitta kvar. Värmeskyddet går bra att lossa, men det hjälper inte: Värmarkroppen, som ska sittta ovanför oljefiltret, går inte att tråckla in under grenröret uppifrån. Alltså återstår bara att hissa upp bilen, lossa oljefiltret (dags för oljebyte i alla fall) och montera den underifrån.
Kan någon tala om för mig hur man lossar skyddsplåten under motorn för att komma åt oljefiltret?
Nu har jag provat att rycka loss kåpan, och det fungerar bra - slangarna sitter i andra änden så de kan sitta kvar. Värmeskyddet går bra att lossa, men det hjälper inte: Värmarkroppen, som ska sittta ovanför oljefiltret, går inte att tråckla in under grenröret uppifrån. Alltså återstår bara att hissa upp bilen, lossa oljefiltret (dags för oljebyte i alla fall) och montera den underifrån.
Kan någon tala om för mig hur man lossar skyddsplåten under motorn för att komma åt oljefiltret?
-
Elfmark
- Bilmodell: Skoda Octavia RS SÅLD!
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Motorvärmare
Det går alldeles utmärkt att montera motorvärmaren utan att ta bort oljefiltret, det går från båda hållen.. om du har en aldeles ny sitter det en lambdasond på höger sida (framifrån sett) därför måste man ta in den från andra sidan.. skyddsplasten under motorn sitter med torx 25 skruvar.. 4 st om jag inte minns helt fel..
-
kgsjoqvist
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Motorvärmare
Men jag begriper inte hur ... Generatorn blockar vägen från vänster, lambasonden från höger och grenröret uppifrån. Enda vägen jag kan se att man ska komma åt är att ta bort oljefiltret. Skyddsplåten från grenröret har jag lossat, så den är inte i vägen - det är själva grenröret som ställer till det.
-
Elfmark
- Bilmodell: Skoda Octavia RS SÅLD!
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Motorvärmare
det går att få in den utan att lossa filtret.. man får lirka lite, men det går.. har monterat på X antal 1.4:or
-
Wolverine
Hej Marcus !
Om det är en slangvärmare eller en utanpåliggande block- eller oljetrågvärmare är beroende på vilken motor man har och så kör även Calix och DEFA lite olika. Calix använder exempelvis en slangvärmare till 75+101-hästarn, medan DEFA använder blockvärmare till dem.
Mvh Ingmar
Om det är en slangvärmare eller en utanpåliggande block- eller oljetrågvärmare är beroende på vilken motor man har och så kör även Calix och DEFA lite olika. Calix använder exempelvis en slangvärmare till 75+101-hästarn, medan DEFA använder blockvärmare till dem.
Mvh Ingmar
-
kgsjoqvist
- Kontakt:
Hur monterar man bort handskfacket? Det verkar lite krångligt tycker jag...
-
The Weasel
- Kontakt:
Handsfacket sitter fast med totalt fem torxskruvar, tre upptill som du ser när du öppnar luckan
och två nertill. Sen är det bara att lyfta ut handsfacket och koppla bort kontakten för belysningen
(om du har en sån).
och två nertill. Sen är det bara att lyfta ut handsfacket och koppla bort kontakten för belysningen
(om du har en sån).