Dump

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia.
Skriv svar
Tintin
Bilmodell: Skoda Octavia Rs
Kontakt:

Dump

Inlägg av Tintin »

Jag tänkte byta till en öppen dump o få lite pys från motorn.
Men jag har ju tre slang anslutningar till min nuvarande ventil.
Vilken skall pluggas. För den öppna ventilen har ju bara två anslutningar...
mikael
Bilmodell: Audi a4 avant
Kontakt:

Sv:Dump

Inlägg av mikael »

Tja
Om nån ska pluggas så är det den som går ner i insugningsröret..
Men vad jag har hört så är det inte så bra för att motorn behöver den återcirulerade luften..
Men testa går ju alltid, räkna inte med någon effekt snarare tvärtom.
Tintin
Kontakt:

Sv:Sv:Dump

Inlägg av Tintin »

nejnej effekt vinst har jag aldrig räknat med...
Effekt förlust? njaa skulle jag inte tro.
men bra för motorn...varför inte? inte tillrcäkligt med luft? så lite gör nog ingen skillnad skulle jag tippa.
Den återcirkulerande slangen är väl bara till för att göra av med luften någonstans o slippa ljudet...?
Men får väl testa lite och se.
Greven
Bilmodell: Skyline R32 GTR
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Dump

Inlägg av Greven »

Nej risk att motorn kommer gå fett o bränna katten..
samt den kommer nog gå pis..

fixa öppet filter med BRA avskärmning o extra frisk luft så får du lite pyss..

Kör själv med moddad orginal box med extra luft o det pysser o flåsar under huven..

Avlastningsventil och dump är samma sak .. det är bara det att det finns två olika typr av dumpar, återcirkulerande (bypass) och atmosfärisk (öppen)

En bypass skickar tillbaka trycket in i luftinsuget efter luftmassemätaren, styrsystemet räknar med att den luften ska finnas där eftersom den inte mäts av luftmassemätaren.

Monterar du en öppen dump, som släpper ut allt tryck i luften, så kommer din bil gå som en påse morötter, tomgången försvinner, bilen bluddrar, ryker svart, baktänder och luktar bensin .. kort sagt, motorn får för mycket bensin pga att den luft som motorn väntar sig ska komma, inte finns där.

Lite fakta..
Tintin
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Dump

Inlägg av Tintin »

okej...då ändrar jag kanske lite uppfattning..men min lufbox är redan mod.
Men hur får alla det o funka då som har de...de är frågan.
RSRacing

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Dump

Inlägg av RSRacing »

Jag testade på min rs i en vecka och till en början vart det bara en massa pyyyyys!
men efter hand så börja bilen bli knäpp = /
den ryckte på lågvarv och tomgången strula m.m m.m
detta gjorde ja för att konstatera att det inte går. ( jag är sån som måste se med egna ögon för att tro haha)
så kontentan blir då strunta i öppen "dump", du spar dig själv en massa strul!

PS: om du ska montera ett eftermarknads sprut så gåre ju bra typ haltech eller dyligt för då använder du inte luftmassemätaren.

//Christer
Tintin
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Dump

Inlägg av Tintin »

Jaja det var så pass...men hur får då folk det att fungera? konstigt de dära...

får väl göra nåt håla i tryckslangarna istället så de pyser haha
Sixpack
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Dump

Inlägg av Sixpack »

Öppet filter pyser klart mycket mer än en uppborrad luftbox, men det där har vi ju redan diskuterat till förbannelse känns det som =)
Tintin
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Dump

Inlägg av Tintin »

men jag tänkte hur man får det att funka klokt med öppen dumo. för om jag förstår er rätt så lär bilen gå som ett spannskit om man monterar de.

//Tintin
Rscombi

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Dump

Inlägg av Rscombi »

tydeligen finns det någon eller några på GTI klubben som har kört med atmosfärisk dump på sina bilar som igentligen har återcirkulerande å dem har tydeligen fått det å funka kolla där kanske dem vet...
(tror att det jag har läst det i något gammalt forum här vet ej hur mycket sanning det ligger i det hela men det skadar ju inte å kolla funkar det så funkar det)
Rscombi
JFK
Bilmodell: Passat
Kontakt:

Inlägg av JFK »

Det låter ju mer med atmosfärisk, men man tappar ju nyttan med att hålla luften i rörelse ( spool-up-tiden ökar med atmosfärisk ).
Dessutom dumpar man ju, som sagt, uppmätt luft...

/ JFK
RejSBob
Bilmodell: Octavia RS '03, BMW 2002 tii ´73, Volvo 745 Turbo ´90
Kontakt:

Inlägg av RejSBob »

Tänkte bara ge en anledning till att man faktiskt skulle vilja ha atmosfärisk dump.
Problemet med en återcirkulerande dump bör ju vara att man kör _samma_ luft många gånger genom turbon. O alla här vet ju hur liten vår turbo är. Resultatet blir att vi behöver högt laddtryck för att få mer effekt, och detta leder till en _mycket_ varmare turbo. Nu då till poängen, nämligen insugsluften borde rimligtvis bli varmare med återcirkulerande vid tex en växling från 2:an till 3:an om man varvat mycket... Om man då istället dumpat ut luften får man ju alltid "färsk" luft...
Men, som sagts tidigare, är detta ingen bra idé med lmm. Om man nu skulle orka/ha råd så kan man ju alltid byta till haltech/autronic eller dylikt o sätta in en mapsensor... o mappa bilen osv... få problem med SBP... Tja... antagligen inte värt det.. :)
/Robban
Skriv svar