Ur laddad

I detta forum skriver vi om Skoda Kodiaq.
Skriv svar
Kodiaq IV
Bilmodell: Kodiaq IV
Kontakt:

Ur laddad

Inlägg av Kodiaq IV »

Är det någon som varit med om att Kodiak IV varit totalt urladdad på 12v batteriet fick använda nyckel för att komma in i bilen.är uttagen sep 24 vad kan dra ur batteriet kan inte se att något varit påslaget i bilen och körde bilen kvällen innan så den har bara stått ca ett dygn
Danlin78
Bilmodell: Skoda Kodiaq IV
Kontakt:

Re: Ur laddad

Inlägg av Danlin78 »

Har samma problem som dig. Vad var problemet för dig?
Kodiaq IV
Bilmodell: Kodiaq IV
Kontakt:

Inlägg av Kodiaq IV »

Har bokat tid på verkstad så de får kolla upp vad problemet är.Har nu fått att motorlampa lyser gul enligt Lecab så kan jag köra bilen
Danlin78
Kontakt:

Inlägg av Danlin78 »

Hör av dig när du har något svar på vad det kan vara.
Murvel
Bilmodell: Kodiaq iV
Kontakt:

Inlägg av Murvel »

Jag har råkat ut för samma sak. Fick ladda upp 12V-batteriet med extern batteriladdare. Funderar på om de korta laddsessionerna av hv-batteriet inte räcker till för att ladda upp 12V-batteriet tillräckligt?
Danlin78
Kontakt:

Inlägg av Danlin78 »

I våran ska nu högvoltsladdaren bytas ut. Vet inte om det kommer lösa alla problem.
Danlin78
Kontakt:

Inlägg av Danlin78 »

Murvel skrev:
> Jag har råkat ut för samma sak. Fick ladda upp 12V-batteriet med extern
> batteriladdare. Funderar på om de korta laddsessionerna av hv-batteriet
> inte räcker till för att ladda upp 12V-batteriet tillräckligt?

Svar: hört att a12v batteriet inte laddas alls när du laddar högvoltsbatteriet.
annott
Bilmodell: Kodiaq
Kontakt:

Inlägg av annott »

Har inte hämtat ut min ännu men frågade säljaren om just detta problem som jag läst om. Hans förklaring är att det är ett mjukvarofel som ska åtgärdas. När man använder lastbalanserare med timer t ex med Tibber så måste man ändra inställningen på lastbalanseraren så att den alltid är aktiv o tipset han gav mig är att inte låta sladden sitta i över natten utan ladda "manuellt" och koppla bort sladden så snart bilen är laddad för att undvika detta problem.

Verkar ju helt galet... då tappar man ju finessen att Tibber laddar när det är lågt elpris...
Har ni fått liknande info?
Danlin78
Kontakt:

Inlägg av Danlin78 »

Stämmer inte. Våra problem har inträffat vid andra tillfällen och vi har aldrig laddaren i längre än vad vi laddar.
hakbr
Bilmodell: Skoda Kodiaq iV -24
Kontakt:

Inlägg av hakbr »

Hej.
Jag hade samma problem i måndagen 250217, använde mobilitetsgarantin och fick en bärgare som kom och "boostade" igång bilen (12V var helt dött trots att jag på söndagen hade kört 37 mil nonstop, dvs blandat el och bensin). Det jag hade gjort som jag inte gjort förut var att jag begränsade laddströmmen (AC) i bilen när jag var i Skåne pga låg temperatur och att brorsan var orolig för sin huvudsäkring. Det hade jag glömt att ändra när jag kom hem och laddade bilen natten mellan söndag/måndag.

Alltnog så fick vi ut bilen ur garaget och displayen fullständigt kastade felmeddelanden åt alla hålla och kanter på alla system som bilen har. Startade om bilen och flipperspelet av felmeddelanen fortsatte. Således diskuterade jag och bärgaren detta och kom fram till att vi bärgade bilen till verkstad. Detta beslut har två fördelar för mig som kund; 1. Jag får rätt till en hyrbil, det hade jag INTE fått om jag kört bilen till verkstaden själv. 2. Verkstaden är tvungna att priorietera min bil i verkstadkön.

Således åkte jag hem i min hyrbil och dagen efter så jobbade verkstaden med min bil och på eftermiddagen samma dag var bilen åtgärdad.

Åtgärden består i en uppdatering av mjukvaran i bilen som kallas "Baseline-uppdatering PV2 + Uppdatering av programvaran för informationselektroniken (MIB)" och rådet att ta ur laddaren ger jag absolut ingenting för det har ju ingen som helst påverkan på bilens laddning av 12V-batteriet.

BTW. Min verkstadskontakt avråder starkt (det gör även bilens manual) från att ladda 12V-batteriet med vanlig billaddare, det kan tydligen orsaka märkliga fel i andra system.

Efter detta lilla problem har bilen gått ytterligare 100 mil och då skött sig exemplariskt.

Bilens 12V-batteri laddas, av någon märklig anledning, aldrig via ladduttaget/högvoltsbatteriet under laddning utan endast när man kör bilen och då laddar bilen mer effektivt när man kör på bensin än om man kör på el.

Fun fact: Brorsans splitter nya Cupra Leon Sportstourer iV (4 dagar hade han haft bilen) gjorde samma sak på lördagen den helgen vi var där precis före detta problemet. Dessutom hade bärgaren varit i ett samhälle 3 mil bort från mig och booststartat en annan Kodiaq iV samma morgon.
Jaboc
Kontakt:

Inlägg av Jaboc »

Hej,

Har en Kodiaq som jag hämtade ut i början av Oktober och i början av Januari så kom jag ut en morgon där laddaren löst ut och 12volts systemet var urladdat. Blev först lovad vecka 12 för åtgärd, när vecka 12 passerat och jag började jaga återförsäljaren fick jag vecka 19 för åtgärd. nu har vecka 19 passerat och då jag jagar på får jag veta att dom fortfarande inte har något datum. Det dom däremot har sagt är att jag inte bör ladda om jag vill känna mig någorlunda säker på att ha en bil som går att starta...

Får alltså fortsätta köra runt med en bil med värdelöst liten motor, värdelöst liten tank till en jävligt hög kostnad... Dessutom en obefintlig information från Skoda och återförsäljaren.
Boggen
Bilmodell: Skoda octavia iv
Kontakt:

Inlägg av Boggen »

Jag har samma typ av problem med en skoda octavia iv. På verkstad nu sen 4 dagar.
Mannesson
Bilmodell: Skod Kodiaq iv
Kontakt:

Inlägg av Mannesson »

Jag har samma problem och idag var fjärde gången bilen var död sedan december.

Är det någon som drivit något case mot återförsäljaren för att få ersättningsbil tills problemet är löst, eller till och med återköp?
Man kan ju hävda att de haft 4 gånger på sig att åtgärda mitt problem nu, vilket är mer än vad som anses acceptabelt om man tittar på konsumentköplagen.

Lite trött på bilen nu, då jag kommer från två Land Rover Discoverys, som såhär i efterhand visat sig vara under av pålitlighet jämfört med Skodan :D
Mannesson
Bilmodell: Skod Kodiaq iv
Kontakt:

Inlägg av Mannesson »

Hej igen

Idag var min bil stendöd igen. Andra gången på drygt en vecka.
Denna gång var inte ens laddkabeln ansluten, så problemet kan inte ha med laddningen att göra.
Är det någon som fått detta problem löst?
Nightflight
Kontakt:

Inlägg av Nightflight »

Svar till ”hakr”. Haft samma fel med urladdat 12 V batteri ner till 7 Volt. Förklaring av insatt Skodatekniker i Norrköping. När laddhandske är inkopplad och laddboxen är inställd att inte leverera laddström till bilen försöker bilen i alla fall att få laddström. Det medför att hela systemet startas upp med belastning på 12 V batteriet. När bilen konstaterat att det inte finns laddström tillgängligt kopplas systemet ner. Efter en stund upprepas detta och var gång detta sker laddas 12 V batteriet successivt ur. För att inte utsättas för detta ska laddkabel endast anslutas till bilen när det finns laddström. Enligt Skodateknikern ska problemet avhjälpas genom en uppdatering av programvaran. Oklart när.
lasse-hifi
Bilmodell: Skoda Kodiaq iV
Kontakt:

Inlägg av lasse-hifi »

Har haft exakt samma problem idag 5:e oktober (2025). Första gången det hände för hos, har Zaptec-laddare med Tibber som bestämmer när det ska laddas. Väldigt intressant att läsa era erfarenheter.
Ska besöka verkstad imorgon och höra om det finns någon uppdatering som löser problemet.
KjellB
Kontakt:

Inlägg av KjellB »

hakbr skrev:

> BTW. Min verkstadskontakt avråder starkt (det gör även bilens manual) från
> att ladda 12V-batteriet med vanlig billaddare, det kan tydligen orsaka
> märkliga fel i andra system.

Nja, min manual (Kodiaq iV 2026) utrycker något kryptiskt:
"Det kan vara möjligt att ladda 12V-bateriet med en 12V-laddare"

Manualen beskriver också att "en laddningsström på max 0,1-flerfaldigt
batterikapaciteten ställas in" vad nu det betyder ? ;)
lasse-hifi
Bilmodell: Skoda Kodiaq iV
Kontakt:

Inlägg av lasse-hifi »

> Manualen beskriver också att "en laddningsström på max 0,1-flerfaldigt
> batterikapaciteten ställas in" vad nu det betyder ? ;)

Om batteriet är på (som exempel) 60 Ah (amperetimmar) blir max laddström 6 A (ampere)
Nightflight
Kontakt:

Inlägg av Nightflight »

Sommaren 2025 uppdaterades min bil för att avhjälpa problemet med urladdning av 12-voltbatteriet. Har tyvärr endast delvis avhjälpt problemet. Min misstanke är att uppdateringen endast förlänger tiden mellan bilens försök att få laddström när en laddhandske är insatt i bilen.

Nu april 2026 har verkstad konstaterat att 12-voltbatteriet ska bytas ut (på garantin) för att det har laddats ur alltför många gånger.

Om laddhandsken sätts in i urtaget och högvoltsbatteriet har en laddning lägre än inställd max laddnivå (t.ex. 80 %) försöker bilen få elström från laddboxen.
Om laddboxen då är inställd på att inte leverera elström p.g.a.inäntan på lägre elpris eller att utnyttja husets solpaneler nästa dag avslutas laddningsförsöket.
MEN DÅ HAR EN LITEN MÄNGD ELENERGI DRAGITS UT UR 12-VOLTSBATTERIET !!!
När detta upprepas med korta mellanrum tills dess att högvoltsbatteriet har uppnått max laddnivå, laddas 12-voltbatteriet successivt ur.
I Skodas batteribilar Enyaq och Elroq finns en timer i bilen som kan ställas in på önskad tidpunkt för laddning från en laddbox, men en sådan timer finns tyvärr inte i Kodiaq iV hybrid. Borde varit enkelt att förse även en hybrid med detta !!!

Således återstår endast att INTE plugga in en laddkabel när laddnivå är lägre än 80 % (eller den inställda maxnivån) och laddboxen är inställd på att INTE leverera laddström !!!
Skriv svar