Klonk i framvagn.

I detta forum skriver vi om Skoda Enyaq.
Skriv svar
Nik77
Bilmodell: Enyaq IV80X
Kontakt:

Klonk i framvagn.

Inlägg av Nik77 »

Har en IV80X som för närvarande gått ca 2700 mil. Den hade gått 1700 mil,när jag köpte den. Det första jag reagerade på var klonk i framvagnen. Räknade ut att det förmodligen var krängningshämmar stagen, vilket verkar vara standard på VW vid det miltalet = värdelöst. ( Har haft en 2015 års passat, där jag fick byta dom, på samma miltal )
Kontaktade verkstaden, och fick, hör och häpna, dom utbytta på garantin ( det fick jag inte på Passaten )
Nu är det så att bilen klonkar fortfarande, om än, kanske lite mindre. Kontaktar verkstaden igen, och får till svar att dom kan göra en felsökning, men hittar dom inget fel, får jag betala för jobbet. Bilen har gått 100% asfalt, sedan jag köpte den.
Nu till frågan 😊
Är det någon som upplevt samma problem?? Isf vad var felet? Styrled,Fjäderbenslagring Osv?
Slänger ut frågan för att höra om det är en vanlig åkomma, innan jag låter verkstaden felsöka😊
bmw_ixen
Bilmodell: Enyaq iV80
Kontakt:

Re: Klonk i framvagn.

Inlägg av bmw_ixen »

Jag tror inte jag har nått i framvagnen på min IV80 som gått 3600 mil. Mina stag är inte bytta. Men jag tycker därimot att det väsnas lite väl mycket bakifrån för att vara en ny å dyr bil. Men det har inte heller blivit sämre med tiden, så jag har inte brytt om mig att felsöka. Har en misstake om att man kört en genväg på stötdämpare på dessa bilar m.fl. tyngre elbilar. Det skulle kunna vara för hårda stötdämpare och för mjuk gummibussning till sonika.
@ndread
Bilmodell: Enyaq 80x sportline
Kontakt:

Inlägg av @ndread »

Det kan inte bara något i bagaget som låter? Eller något under "golvet" i bagaget som skramlar....kan vara lätt att glömma att något som ligger där kan låta som om det kommer från bilen...
bmw_ixen
Kontakt:

Inlägg av bmw_ixen »

Sökte lite å fann info om trasportklossar som lämnats kvar på stötdämparen i UK. Vet inte om det är så på min eller någon annans bil här, men värt att kolla. Har lastat min enyaq rejält och den går inte ner många millimeter ska jag säg...

https://www.enyaqforums.co.uk/viewtopic.php?t=361&sid=2700f5843f01e91b44a7aa83beb0e627&start=10
Nik77
Kontakt:

Inlägg av Nik77 »

[quote=@ndread post_id=141540 time=1692693685 user_id=29741]
Det kan inte bara något i bagaget som låter? Eller något under "golvet" i bagaget som skramlar....kan vara lätt att glömma att något som ligger där kan låta som om det kommer från bilen...
[/quote]
Näe, det är fram det låter 😊
Nik77
Kontakt:

Inlägg av Nik77 »

[quote=bmw_ixen post_id=141538 time=1692685045 user_id=24462]
Jag tror inte jag har nått i framvagnen på min IV80 som gått 3600 mil. Mina stag är inte bytta. Men jag tycker därimot att det väsnas lite väl mycket bakifrån för att vara en ny å dyr bil. Men det har inte heller blivit sämre med tiden, så jag har inte brytt om mig att felsöka. Har en misstake om att man kört en genväg på stötdämpare på dessa bilar m.fl. tyngre elbilar. Det skulle kunna vara för hårda stötdämpare och för mjuk gummibussning till sonika.
[/quote]
Det är ju en möjlig teori 😊
HAAN5
Bilmodell: Enyaq iV80-22
Kontakt:

Inlägg av HAAN5 »

På min byttes stabiliseringsstag på ena sidan fram efter 2000mil på garanti. Vanligt fel som rör vissa batcher av detta stag, min Enyaq var den tionde de bytt på sade servicemottagaren. Tydligt klonkande framifrån vid långsam körning över gupp
Noll8an
Bilmodell: Enyaq IV 80
Kontakt:

Inlägg av Noll8an »

Jag har min på verkstad ni i skrivande stund pga klonk vid ojämnheter i vägbanan. Har inte märkt något vid farthinder som påverkar båda hjulen per axel samtidigt. Därför har jag misstänkt att det är stabiliseringsstagen till krängningshämmarna. Jag har haft svårt att avgöra om det är fram eller bak det låter ifrån men har tryckt det kommit bakifrån.
Jag lämnade in bilen igår och de felsökte men hittade inget. Idag var jag där och körde bilen med mekanikern och vi var överens om ljudet. Vi åkte också en sväng i VW ID4an jag har som hyrbil och där är inte alls samma tydliga klonk även om båda bilarna är lite skramliga jämfört med den V90 -19 jag hade tidigare.
Verkstan hörde av sig nu på eftermiddagen och sa att de byter stabiliseringsstagen fram på garanti. Vet inte än om det hjälper men håller tummarna.
Bilen är en Enyaq IV 80 RWD uttagen maj 2023. Den har gått ca1500mil.
Noll8an
Bilmodell: Enyaq IV 80
Kontakt:

Inlägg av Noll8an »

Jag fick tillbaka bilen med nya krängningshämmarstag i fram. Det låter mindre men det är fortfarande någon som sitter i baksätet med kastanjetter. Helt otroligt att skoda-verkstaden inte märkte de här ljuden. Det blir att lämna in bilen igen. Nu ska jag kräva att de byter i bak.
@ndread
Bilmodell: Enyaq 80x sportline
Kontakt:

Inlägg av @ndread »

Noll8an skrev:
> Jag fick tillbaka bilen med nya krängningshämmarstag i fram. Det låter
> mindre men det är fortfarande någon som sitter i baksätet med kastanjetter.
> Helt otroligt att skoda-verkstaden inte märkte de här ljuden. Det blir att
> lämna in bilen igen. Nu ska jag kräva att de byter i bak.
Fixades det på garantin?
Kalejdokom
Bilmodell: Enyaq iV80 Sportline
Kontakt:

Inlägg av Kalejdokom »

Jag har idag också fått stabiliseringsstag fram bytta på garanti efter snart 3 år. Inga nya eller kvarstående missljud vad jag kan höra.
Jakklint
Bilmodell: Enyaq iv60
Kontakt:

Inlägg av Jakklint »

Jag har en iv60 2021. Börjat klonka i framvagnen efter 6000 mil. Främst i låga farter. Hoppas det går på garantin.
Knakandet där bak löstes med att spänna låset i bakluckan och smörja listerna med silikon. Karossen vrider sig och listen orsakar knak.
dankim
Bilmodell: Enyaq
Kontakt:

Inlägg av dankim »

Vet någon om det finns en servicebulletin om klonk i framvagn?
Min klonkar redan från att den var helt ny! Nu har bilen gått 960 mil
En bil för 775´så är det inte detta OK
Vill ha alla argument tillgängligt när jag kommer ta dialogen med Skoda handlaren.
Som sagt är: Vet någon om det finns en servicebulletin om klonk i framvagn?
bmw_ixen
Kontakt:

Inlägg av bmw_ixen »

Om det klonkar är det väl garanti. På min byttes de vid 7500 mil och då bytte de bara ett. Kommenterade när jag hämtade ut den igen om varför de bara bytte ett och fick svaret att det var bara glapp i ett... Kom hem och först skuttet på grusvägen så klonkade det...

Fick åka dit igen 4 veckor senare och de bytte det andra...
nordic
Bilmodell: Kodiaq
Kontakt:

Inlägg av nordic »

Har en RS som gått 1200 mil som har klonkade oljud i framvagn. När man hissade upp bilen och pressade upp fjäderbenet lite hastigt så hörde man klonk.Så då byttes fjäderbenslagern och dom var slitna efter 1200 mil🫣
Bilen klonkar fortfarande efter bytet så det blir nog byte av dämpare oxå.
Känns som man är tillbaka på 90-talet då VW hade jävulska problem med klapperstagen i framvagn
Henke L
Bilmodell: Enyaq 80X
Kontakt:

Inlägg av Henke L »

Lämnade in min 80X som är 1,5 år och gått ca 3800 mil och klonkade höger fram.
Var krängningshämmarstaget som var glappt och jag frågade och detta var vanligt och min verkstad hade alltid dessa stag på lager.
Fick byta samma dag jag åkte in och tog ca 1,5 timmar. :-)

Gick på garantin. :-)

Nu är det helt tyst men får se hur länge det går innan vänster sida börjar låta!!!
Skriv svar