Hård fjädring

I detta forum skriver vi om Skoda Enyaq.
bmw_ixen
Bilmodell: Enyaq iV80
Kontakt:

Hård fjädring

Inlägg av bmw_ixen »

Frun har börjat klaga på att fjädringen i vår Enyaq är väldigt hård. Hade ett snack med en bekant, tillika Model Y ägare, med ganska mycket erfarenhet i fordons och racing branchen.
Vi dividerade lite fram och tillbaka och han menade på att biltillverkarna troligen försöker trolla bort dåliga dämpare med hårda fjädrar. Hade man ägnat lite mer tid och pengar på bättre dämpare så hade komforten blivit mycket bättre.

Så jag undrar om någon här har bytt fjädrar eller både fjädrar och dämpare och fått bättre komfort?
Senast redigerad av 1 bmw_ixen, redigerad totalt 18 gånger.
@ndread
Bilmodell: Enyaq 80x sportline
Kontakt:

Re: Hård fjädring

Inlägg av @ndread »

Vad rullar frun runt på för fäljar? 20-tum?
Hjultomten
Bilmodell: Skoda Enyaq Coupé RS iV
Kontakt:

Inlägg av Hjultomten »

Kan det vara transportsäkringen som är kvar runt stötdömparna och inuti fjädern?
bmw_ixen
Bilmodell: Enyaq iV80
Kontakt:

Inlägg av bmw_ixen »

Det är 20 på sommar å 19 på vintern, men det är marinell skilland skulle jag säg. Sidorna på däcken är nog ganska stabila oavsett. Hur ser transportsäkringen ut? Jag har inte sett nått suspekt när jag bytt hjulen och nu när sommarhjulen hittade dit igen så tvättade jag rent och glodda lite på grejerna, men såg inget. Min trevliga bekant med tesla hängde på KW V3 på sin Bankörningsbil. Det blev massiv skilland mellan orignal dämpare med sänkfjädrar i komfort. KW finns till Enyaq! :-) https://www.nardocar.se/shop/kw-v3-gevindundervogn-skoda-enyaq-iv-292269p.html
Skriv svar