Buggig KESSY och hastighetsigenkänning

I detta forum skriver vi om Skoda Enyaq.
R2D2
Bilmodell: Enyaq iV 80
Kontakt:

Buggig KESSY och hastighetsigenkänning

Inlägg av R2D2 »

Nån mer som upplever följande?

1. Har KESSY advanced, som gör att man ska kunna låsa/låsa upp bilen genom att hålla i handtaget (upplåsning), eller hålla i handtaget och trycka på sensorn på det (låsning). Har aktiverat Easy Open i menysystemet. Dock funkar det hela bara ibland, och oftast inte. Lite hipp som happ.
Har även akiverat automatisk upplåsning när man närmar sig bilen, men även detta sker bara lite sporadiskt.

2. Farthållaren har ju en inbyggd automatisk avläsare av hastighetsbegränsning. Vet inte om den har en kamera som läser av vägskyltar, eller använder GPS:en. Men i mitt fall så sker det ofta att bilen plötsligt börjar acca till 110, då den tror att gränsen blivit 110. Detta händer ofta, och i frånvaro av någon som helst 110-skylt i närheten.
Samma sak sker även omvänt, att den plötsligt bromsar in till 40 på en 70- eller 90-väg.
Smått problematiskt och skapar farliga situationer. Lyckligtvis inga hastighetsböter ännu.
winston
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Re: Buggig KESSY och hastighetsigenkänning

Inlägg av winston »

Mjukvaruproblemen på Skoda är tyvärr mycket vanliga. Började förra året på Octavia och Id-bilarna (även Golf 8). Det problemet du beskriver har jag läst om att flera har (på tyska Skoda sidor)
Har du kollat med verkstaden om det finns någon uppdatering?
Du kan göra det själv genom att ange chassinumret på den här länken:
https://aus.skoda.com.au/request/vin-checker#secb
Motsvarande länk på Skodas svenska sida fungerar inte men det går lika bra med den ovan
mem
Bilmodell: Enyaq 80x Sportline (okt 21)
Kontakt:

Inlägg av mem »

Vad jag förstått så beror bland annat problemen med 110 vid motorvägspåfart på att olika europeiska länder skyltar olika och VW-koncernen har inte anpassat per land.

I Sverige har vi hastighetsskyltarna tidigt på påfarten, säg 90 km/h men när bilen väl kör ut på motorvägen försöker den hitta en skylt och i brist på sådan säger systemet typ "detta är en motorväg, saknar skylt efter påfarten, så jag väljer bashastigheten som för motorväg då antas vara 110"
R2D2
Kontakt:

Inlägg av R2D2 »

Tack för era svar!

Verkar inte finnas någon uppdatering. Verkstan erbjöd ta in den för koll, men trodde inte de skulle kunna göra något, och då inte lönt ta böket med inlämning för ingenting.

Hastighetsgrejen händer oftast på motorvägar som är 70 (Essingeleden), eller i någon tunnel. Inte en 110-skyld att skåda någonstans.

Javäl, får väl dras med detta tills det kommer på en lösning.

Har förresten Enyaqen OTA-uppdatering?
mem
Kontakt:

Inlägg av mem »

Det är just det att det inte finns hastighetsskyltar i slutet av påfarterna i Sverige som gör att bilen återgår till vägtypens bashastighet.

När bilen anser att det är motorväg (gissar att det är när det är minst två filer åt samma håll och ingen mötande trafik som bilen anser det vara motorväg) och det saknas skylt som säger annan hastighet än bashastigheten.
R2D2
Kontakt:

Inlägg av R2D2 »

Ah, tack för bra info!
Kalejdokom
Bilmodell: Enyaq iV80 Sportline
Kontakt:

Inlägg av Kalejdokom »

Jag har idag bokat tid (18/10) för koll av min Kessy, som också bara fungerar ibland och bakluckan har jag aldrig fått att öppna via "fotkick". Skoda hävdar att det funkar på andra Enyaq så det bör gå att åtgärda.
Har haft min bil i två veckor.

Vägskyltar läser min bil ganska bra, inte bara hastighetsgränser utan även diverse andra varianter som poppar upp i displayen (omkörningsförbud, avsmalnande väg, varningsskyltar för cykelbana m.m). MEN den växlar också random hastighetsskyltar så jag har inte aktiverat någon automatisk anpassning av bilens hastighet (går att stänga av i infotainmentmenyerna). Jag finner ingen logik för när det sker, för det kan hända ganska snart efter att jag t.ex. passerat nya 80-skyltar så växlar den likväl till 110 km/h efter en minut eller så. Det verkar bara vara just 110 som dyker upp okontrollerat. Trist när man förväntar sig en ny bil som borde fungera.

Lite som med nya Windows-versioner. Av någon anledning har man vant sig vid (och accepterat) att vissa saker inte alltid fungerar...
R2D2
Kontakt:

Inlägg av R2D2 »

Ingår footkicken i Kessy Advanced?

Återkoppla gärna efter verkstadsbesöket så jag vet om det är lönt eller inte att lämna in min.
mem
Kontakt:

Inlägg av mem »

Fotöppningen ingår i Convenience Plus där även Kessy ingår för 60-modellen. 80 och Sportline har väl Kessy i standardpaketet i Sverige?
Kalejdokom
Kontakt:

Inlägg av Kalejdokom »

Ja, Kessy Adv ingår i Sportline. Så Convenience Plus för Sportline innehåller egentligen bara elmanövrerad baklucka med kicköppning.
R2D2
Kontakt:

Inlägg av R2D2 »

Har en iv80 (ej sportline). Hittade nedanstående i beställningsbekräftelsen där vi beställt till Convenience plus:

Convenience Plus
Kessy Advanced, Telefonfack med trådlös QI laddning av telefon, akustikrutor på sidofönstren fram, extra ljudisoleringspaket, trötthetsvarning, Sunset - extra tonade rutor från B-stolpen och bakåt, elektrisk öppning/stängning av bakluckan inkl. Virtuell pedal

Då kvarstår frågan, har vi fotöppning av bagaget eller ej? I menysystemet har jag aktiverat EasyOpen av bagaget, men då det aldrig funkat kontaktade jag bilhandlarn som menade att jag inte har fotöppning.

Det är generellt väldigt snurrigt hos handlarna där de inte har bra koll på tillvalen och funktionerna.
Exempelvis så tog vi basklädseln Loft, utifrån handlarens utsago om att den där ambientbelysningen (LED-listen) längs instrumentpanelen ingick. När vi fått bilen upptäckte vi att det bara fanns LED-list längs dörrsidorna. Hade vi vetat om detta hade vi beställt till en dyrare klädsel.

Eller är det nån med Loft-klädsel som faktiskt har ambient även på instrumentpanelen?

Och den där virtuella pedalen, vad är det egentligen?
Kalejdokom
Kontakt:

Inlägg av Kalejdokom »

Kärt barn har många namn. Virtuell pedal är det vi tidigare i tråden kallat fotöppning eller kicköppning. I infotainmentsystemet heter det EasyOpen.
Och ja, om du beställt Covenience Plus så har du elmanövrerad baklucka med virtuell pedal.
"Min" Skodasäljare har förklarat att olika biltillverkare har olika metod för aktivering. Volvo kör med swipe i sidled, undefär som att swipa på mobilen, fast med foten under bakre kofångare. På skoda ska man istället göra en rejäl tåpaj rakt fram och tillbaka rakt under O-et i Skoda-loggan på bakluckan.

Jag har som sagt inte fått detta att fungera på min bil, men jag håller tummarna för att dom löser det den 18/10... :?

På denna video ser det dock ut som hon först sparkar fram och sedan i sidled:
https://www.youtube.com/watch?v=aCFe6-_HbnI
mem
Kontakt:

Inlägg av mem »

Jag hämtade ut familjens 80x Sportline igår och kan bekräfta att kicköppningen finns och funkar helt okej. Det räcker att kicka rakt in enligt filmen, man behöver inte dra i sidled. Dock får man inte stå för nära luckan, så man får sträcka "kickbenet" lite så att närhetssensorerna inte blockar öppningen.
Kalejdokom
Kontakt:

Inlägg av Kalejdokom »

Hämtade ut min bil i em efter åtgärdad Kessy-funktion:
-Bytt batterier i nycklarna
-Styrdonmjukvaruupdaterning (ja, med den stavningen!)
-Uppdatering av styrdon FFS B7 och I9 (jajamänsan!)
-Batterireset
-Funktionstest OK

Tack för hjälpen, lämnade lånebilen och gick ut för att åka hem, men det gick inte att låsa upp bilen.
Så lånebilen fick åka med hem igen.

To be continued...
R2D2
Kontakt:

Inlägg av R2D2 »

Segt!

Gick det inte att låsa upp den alls, eller var det att Kessy-upplåsningen inte fungerade?

Tack för uppdateringen, följer hur det utvecklar sig.
Kalejdokom
Kontakt:

Inlägg av Kalejdokom »

Jo, manuell öppning med fjärrkontroll funkade, men inga övriga funktioner. Jag uttryckte mig kanske lite sarkastiskt.
Elektrikern84
Bilmodell: Enyaq
Kontakt:

Inlägg av Elektrikern84 »

Kalejdokom skrev:
> Jo, manuell öppning med fjärrkontroll funkade, men inga övriga funktioner.
> Jag uttryckte mig kanske lite sarkastiskt.

Klassiskt nybilsfenomen. Barnsjukdomar.
Men jag föll också lite för tre års nybilsgaranti. Märkligt att VW och Audi bara har två på Q4 och ID4. De gör allt för att verkligen ”separera” bolagen från varann. Eller handlar det månne om intern konkurrens i koncernen. ?
rolfson
Bilmodell: Enyaq80
Kontakt:

Inlägg av rolfson »

"Kul" att höra att alla har samma problem med att bilen då och då får fnatt och ändrar hastigheten helt opåkallat. Ökar och minskar helt slumpmässigt. Problemet vore väl löst om skyltigenkänningen var det som styrde. Speciellt mtp hur ofta skyltarna ändras t ex vid vägarbete. (min Teslagranne har samma problem om det nu är en tröst...)
Känner också igen strulet med kicken att öppna bakluckan. Ganska så slumpmässigt. Hade en Tiguan tidigare där man svepte foten vilket alltid fungerade.
Har fö kört "80-an" i drygt 700 mil och den är ju den bästa bil jag haft. Ligger ungefär på wltpberäkningen men om man åker fort på motorväg så rasar elektronerna ut med en farlig fart. För att inte tala om om man har 22 C i kupen 4 säten på med värme och litet i ratten....
Men jag har en fråga; Jag har "Climate plus" paketet som skall ha elektrisk uppvärmning av framrutan som styrs via appen, tja inte vet jag men inte fick jag den att fungera. fö är appen ganska seg, speciellt när man står brevid en Teslaägare....
R2D2
Kontakt:

Inlägg av R2D2 »

Kalejdokom skrev:
> Jo, manuell öppning med fjärrkontroll funkade, men inga övriga funktioner.
> Jag uttryckte mig kanske lite sarkastiskt.

Hur har det gått? Har de hittat en lösning på KESSY-strulet?
Elektrikern84
Bilmodell: Enyaq
Kontakt:

Inlägg av Elektrikern84 »

Att hastigheten ändras märkte jag på en test-bil jag körde och stängde så av Hjälpen med att bil ska följa hastighetsskyltarna så försvann det problemet.
Skriv svar