kokande kylarvätska
-
gul-bil
- Bilmodell: Skoda felicia pickup
- Kontakt:
kokande kylarvätska
Hej. Jag har en felicia 1.6 (bensin) från 1990. Problemet är att den blir som överhettad när den går på tomgång. Har bytt generatorn, kylatvätska och även termostaten som var trasig men problemet kvarstår. Sist det hände (brukar inte låta den gå på tomgång) hade jag just kört 10 mil och skulle lasta av saker. Först max en minut på ett ställe, så körde jag 500 meter och så skulle jag lasta av resten men då började kylarvätskan koka efter ca 30 sekunder så det sprutade ut ur locket på behållaren (locket är också nyligen bytt). Är det någon som kan ha en aning om vad felet kan vara och om jag kan kolla upp detta själv (nybörjare på bil...). När jag kör så tar det en stund innan mätaren som visar värmen på (kylarvätskan?) (motorn?) (temperaturen?) går upp. Sedan går den sakta upp till över medel på mätaren, men inte upp till det röda. Tacksam för tips!
-
andreas1
- Bilmodell: Skoda. pickup
- Kontakt:
Sv:kokande kylarvätska
Om vi börjar från början.
Bilen kokar aldrig när du kör?
Fungerar kylfläkten?
Om du står stilla o mätaren går upp på ett streck ovanför mitten ska kylfläkten starta om jag minns rätt.
Startar inte den sitter givare på vänster sida på kylaren
På givaren sitter två kablar, dessa kopplar du ihop med hjälp av en sladdbit.
Då ska fläkten gå sålänge kablarna är ihop.byt givare.
Om du tittar i vattenkärlet när du gasar lite då ska det komma vatten från den tunne slangen. Gör det inte det är vattenpumpen dålig.
Denna motor har en skitvattenpump där innehållet är av plast som inte fixar glykol såbra så vanligt problem.
Nu har du lite att kolla på .
Bilen kokar aldrig när du kör?
Fungerar kylfläkten?
Om du står stilla o mätaren går upp på ett streck ovanför mitten ska kylfläkten starta om jag minns rätt.
Startar inte den sitter givare på vänster sida på kylaren
På givaren sitter två kablar, dessa kopplar du ihop med hjälp av en sladdbit.
Då ska fläkten gå sålänge kablarna är ihop.byt givare.
Om du tittar i vattenkärlet när du gasar lite då ska det komma vatten från den tunne slangen. Gör det inte det är vattenpumpen dålig.
Denna motor har en skitvattenpump där innehållet är av plast som inte fixar glykol såbra så vanligt problem.
Nu har du lite att kolla på .