Backsensorer

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia 2.
äpple
Bilmodell: Skoda Octavia 2 fsi 115hk 2008
Kontakt:

Backsensorer

Inlägg av äpple »

Piper ett långt pip i ca 3 sekunder när jag lägger in backen sedan blir det helt tyst, om jag lägger växeln på friläge direkt efter då dyker där upp en bil i stereon i en sekund och sen försvinner igen.

Jag har kollat alla kablar finns ingen skadad eller lös.

Finns det något sätt att kolla om det är någon av sensorerna utan att ha någon felkodsläsare?
Roger
Bilmodell: Skoda Octavia Combi elegance
Kontakt:

Sv:Backsensorer

Inlägg av Roger »

Nää, det finns det inte tyvärr.
Eftersom systemet registrerar ett fel kopplar det helt enkelt bort sig självt för att inte orsaka några skador och signalerar detta med ett långt pip.
Vill du forska själv och har en smartphone kan du ju prova med en sån här: http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/verktyg/matinstrument/obd-2/obd-2-till-bluetooth-adapter-p48500
Sedan behöver du en app till din telefon och då behöver du nog köpa en av dom allra dyraste för att få tillgång till att läsa av parkeringshjälpens värden eftersom dom flesta mest kretsar kring motorns styrsystem. Läs vad appen klarar av innan du köper. I annat fall rekommenderar jag dig att kontakta din Skodaverkstad som kan läsa av och fastställa felkoder och mätvärden för dom olika ultraljudsgivarna till parkeringshjälpen. Att sedan spraylacka och byta ut den felande givaren kanske du fixar själv bara du vet vilken det är fel på.
Roger
Bilmodell: Skoda Octavia Combi elegance
Kontakt:

Sv:Sv:Backsensorer

Inlägg av Roger »

Det du kan göra själv är i så fall att kontrollera givarna optiskt (med ögonen) så att dom ser OK ut och att inte lackeringen bubblar sig eller släpper. Kolla även att ev. eftermonterad dragkrok är korrekt inkodad i gatewaystyrdonet och att nummerplåtshålare inte sticker ut för mycket från stötfångaren.
Per@nygards.eu
Bilmodell: Skoda Octavia TDI 2007
Kontakt:

Inlägg av Per@nygards.eu »

Läste denna tråd nu. Kan man även se elfel med denna? Dvs sensorer i elsystemet, typ som backsensor?
äpple
Bilmodell: Skoda Octavia 2 fsi 115hk 2008
Kontakt:

Sv:Backsensorer

Inlägg av äpple »

[quote]Piper ett långt pip i ca 3 sekunder när jag lägger in backen sedan blir det helt tyst, om jag lägger växeln på friläge direkt efter då dyker där upp en bil i stereon i en sekund och sen försvinner igen.

Jag har kollat alla kablar finns ingen skadad eller lös.

Finns det något sätt att kolla om det är någon av sensorerna utan att ha någon felkodsläsare?[/quote]

för att veta vilken sensor som är trasig/trasiga. då ska du ha tändingen igång (inte motorn, bara så panel och lampor lyser). sätt i backen och örat på alla sensorer den som inte buzzar (ett buzz ljud)
är trasig och dom som låter är hela!
lycka till.
Per@nygards.eu
Bilmodell: Skoda Octavia TDI 2007
Kontakt:

Inlägg av Per@nygards.eu »

Jo jag, hittade ett annat sätt och fick reda på vilken som ej fungerar. Dock skulle jag nu behöva veta om det verkligen är sensorn det är fel på eller strömmen fram till sensorn, då denna ligger på samma som för dragkroks-elen. Någon som har ett bra tips där hur man enkelt kan kolla det?
Skriv svar