1.6 MPI Oljelampa lyser

I detta forum skriver vi om Skoda Pick-Up.
Grillhagen

1.6 MPI Oljelampa lyser

Inlägg av Grillhagen »

God kväll!

Har en pickup 1.6 mpi 1998. Startade upp henne så här dagen innan besiktningen till ära men ser till min stora fasa att oljelampan inte slutar lysa. Hände en gång förra vintern också men då slocknade den efter kanske 1 minut. I övrigt har den hållit sig lugn. Olja finns självklart.

Men nu slocknar den inte.

Så hur går jag vidare nu? Känns det troligt att oljepumpen skulle paja vid uppstarten? Gick som en klocka när jag parkerade.

Finns det någon mätutrustning att kontrollera oljetryck till ett vettigt pris? Mäter man i samma hål som givaren sitter i?

Givare? Var sitter den?

Hur ska lampan bete sig när man vrider på tändningen? Har en audi av samma årgång, där slocknar lampan efter några sekunder med endast tändning på.

Ja nu kommer jag inte på något mer så här på rak arm. Kom med tips, ställ frågor. Allt uppskattas.
Grillhagen

Sv:1.6 MPI Oljelampa lyser

Inlägg av Grillhagen »

Okej här var det inte mycket hjälp men jag kan ju svara på min fråga ifall någon annan hamnar i liknande sits.

Plockade ner tråget nu när det blev lite varmare ute. Så här såg det ut i silen: http://www.ladda-upp.se/bilder/shuglozbrrqkqq/ ISPROPP!

I botten på tråget låg även där en tunn iskaka.

Då är ju nästa fråga, hur fasen har det här gått till då? Var kommer vattnet ifrån?

Oljan var inte mer än 1 år gammal. Bilen körs varm då och då, inte bara korta sträckor. Är det troligt med så mycket kondens?

Glykol då? Men den ska väl inte heller frysa, om nu inte vattnet och glykolen separeras på något magiskt sätt i oljan?
andreas1
Bilmodell: Skoda. pickup
Kontakt:

Sv:Sv:1.6 MPI Oljelampa lyser

Inlägg av andreas1 »

Oljan är inte mer än ett år gammal????
Olja ska bytas 1 gång per år om man kör mindre än serviceintervall.
Kondens är inte omöjligt dålig vevhusventilation?
Serva innan vintern o problemet är löst.
Tar lång tid varmkörning för att kondens ska försvinna
Grillhagen

Sv:Sv:Sv:1.6 MPI Oljelampa lyser

Inlägg av Grillhagen »

Vad jag menade var att oljan inte hade passerat ett år. Byttes i somras.

Vad brukar fela med vevhusventilationen? Räcker det att ta lös och rengöra eller behövs nya grejer?

Kul med svar förresten!
andreas1
Bilmodell: Skoda. pickup
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:1.6 MPI Oljelampa lyser

Inlägg av andreas1 »

Rensa slangar eventuell filter i nån slang.
Glöm ej rensa hålen där slangarna suttit.
Glykol o vatten skiftar inte sig i olja så är det det bör det vara färgat.
Ha ha ja svar på denna sida är inte alltid så vanligt..
Skriv svar