Köpråd

I detta forum skriver vi om Skoda Roomster.
Stendunken
Bilmodell: Skoda Fabia
Kontakt:

Köpråd

Inlägg av Stendunken »

Hej, Är på gång och köpa en skoda roomster 1,9 TDI -07 som jag kollade på idag. Upplever att att den vibrerar i alla pedalerna under körning, dock osäker på om det är vägvibrationer eller motor. Tror att det är motor då det hade "den frekvensen". Någon annan som haft samma fenomen?

Förutom detta var det även ventilknackningar vid motorbromsning som jag tyckte jag hörde tämligen tydligt, några tankar?

Mvh Gustaf
Civil
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Sv:Köpråd

Inlägg av Civil »

Nope aldrig haft vibrerande pedaler, kör också en diesel, dock en Skoda Superb.

KOlla så att den inte har varit en krock eller så, låter inte så där jätte bra om pedalerna vibrerar.

Lycka till :)
Stendunken
Bilmodell: Skoda Fabia
Kontakt:

Sv:Sv:Köpråd

Inlägg av Stendunken »

Nä det kändes lite sådär, bestämde mig för att inte köpa, lite höga ventilknack också så kände att den kanske inte var så välservad som den borde.

Tack för svar! :)
Civil
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Köpråd

Inlägg av Civil »

Ja en diesel knackar ganska högt, min superb är dock rätt tyst för att vara en diesel.

Kan ge dig några tips om du ska äga en diesel. Utför oljebyten själv, kör inte longlife varianten.

En annan sak, ska du ha en diesel som rullar länge ska du se till att köra en invändig motor tvätt innan oljabytet, finns att köpa från liqui moly. Du kör den rengörings medel 10 minuter och sen tappar du ut den gamla oljan, och skruvar bort den gamla oljefiltern.

Varför du ska göra detta? Jo en diesel motor går oftast inte så varmt, diesel motorer genererar inte mycket värme som en bensin motor gör. Detta kan medföra att man får så kallat "oil sludge" det är som klumpar i oljan som kan i värsta fall täppa igen olje kanaler inne i motorn. För att undvika detta skulle jag göra denna motor tvätt vid varje motor olje byte.

Jag har i dagens datum kört med min Superb 525 000km ja du läste helt rätt. Och den går fortfarande fint. Jag byter olja varje 1500mil och har nu i 4 års tid köpt min motor olja från biltema som numera säljer olja som har exakt samma olje specifikation som VAG och SKODA. Det är mycket billigare än Castrols olja.

Min bil mår extremt bra, och den gången jag har lämnat in den på Skoda för en mindre reparation så var dom extremt imponerade över att bilen fortfarande rullar som om den vore ny.

Växellådan byter jag också olja i, detta gör jag varje 30 000km. Jag har en DSG låda, den 6 växlade kan starkt rekomenderas.
Lådan är känslig om man inte byter oljan i den, därav finns det massa trådar på olika forum om hur dålig lådan är, men faktum är att många kör bara och tar inte alls hand om lådan.

Att byta oljan i DSG lådan har blivit väldigt enkelt, den 3 generationen av lådan som sitter i Superb från 2011 är väldigt enkel att byta olja i, det är samma procedur som motor olja. Tappa ur, byta filter, fylla på. Det åtgår oftast 5-4.5 liter DSG växellåds olja vid byten.

Kamremmen har jag bytt vid 180 000km, farbiken säger 210 000km men jag vågade inte chansa så jag bytte denna vid detta km tal. Kamrems byte är lite krångligare, om du inte vill göra detta själv skulle jag rekomendera att du lämnar in bilen.

Det var nog alla tillsyns tips jag hade så långt!
Skriv svar