Bromsskivor och "knarr"

I detta forum diskuterar vi bla fördelar, nackdelar, mektips och problem med Skoda Fabia.
bjornankar
Bilmodell: Skoda Rapid
Kontakt:

Bromsskivor och "knarr"

Inlägg av bjornankar »

Har bytt bromsskivorna fram efter 1000 mil.Gick dock på garantin som tur var.Dessa var skeva.Man tycker att det är lite dåligt att detta ska inträffa efter en så kort milställning. Har även ett annat problem som visar sig som ett "plongande" ljud. Personligen tror jag att det är fjädertallrikarna fram som kärvar emellanåt. Detta har varit sedan bilen var ny. Verkstaden har tyvär inte lyckats "höra" ljudet vid provkörning. Är det någon annan som känner igen problemet ???
RS 220
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Sv:Bromsskivor och

Inlägg av RS 220 »

detta med knarr har jag oxå upptäckt vid bromsning vid låg fart tex vid röd ljus. har slutat att rulla och trycka. står bilen still så får det vara så...
andwig
Bilmodell: Skoda Octavia RS Combi
Kontakt:

Sv:Sv:Bromsskivor och

Inlägg av andwig »

Mina bromskivor har blivit väldigt repiga efter 1600 mil. Detta tycker inte jag verkar normalt. Vad kan det bero på bilen rullar ca 10 mil dagligen och jag tvättar minst en gång i veckan.
Bör jag visa upp detta för skoda handlaren?

Andreas
bjornankar
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Bromsskivor och

Inlägg av bjornankar »

Att dom blir lite repiga får man nog leva med. Men är det alltför djupa repor så får Du väl höra med märkesverkstad vad dom säger.
Fotbollsdåren
Bilmodell: Skoda Fabia
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Bromsskivor och

Inlägg av Fotbollsdåren »

Jag har upplevt "skrap" på bromsskivan fram på förarsidan. Båda dessa gånger har ljudet kommit till efter att en STEN!!! kilat sig fast i bromsoket. Ca 600:- varje gång ett litet sten måste plockas ut.

Nu ska jag in på 3:e verkstadsbesöket på ett halvår, troligtvis är det samma sak igen. Kan detta vara något ni upplevt?

Min Fabia är en '04:a, med knappt 900 körda mil.
bjornankar
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Bromsskivor och

Inlägg av bjornankar »

Nej,det är icke samma problem. Bromsskivorna är OK sedan verkstaden bytte dessa på garantin. Dock kvarstår det där "plongande" ljudet som kommer och går. Börjar tro att det kan vara någon krängningshämmare eller dylikt,istället för fjädertallrikarna.
Skriv svar