avsaknad reservdäck

I detta forum skriver vi om övriga modeller.
Skriv svar
leccrot
Bilmodell: Yeti
Kontakt:

avsaknad reservdäck

Inlägg av leccrot »

Hämtat ut ny Octavia TDI. Numera inte något reservdäck utan kompressor och burk med något som skall sprutas in. Inga verktyg,
ingen domkraft. Man kan alltså inte byta däck själv såvitt du inte har egen domkraft som är lämplig i garaget....
Försäljaren motiverat ändringen med att "nu skall du köra mer ekonomiskt p.g.a. mindre vikt...."
Tror jag inte på - det är nog snarare så att detta blir billigare för
tillverkaren.
Skoda är inte ensamma om detta påhitt - det finns även dyrare
Mercedes-modeller med denna bristutrustning.
fz1
Bilmodell: Fabia Tdi CR 105
Kontakt:

Sv:avsaknad reservdäck

Inlägg av fz1 »

För ett tillägg om 400:- får du både hjul och domkraft...
masse 1
Bilmodell: Skoda pickup
Kontakt:

Sv:Sv:avsaknad reservdäck

Inlägg av masse 1 »

är där plats att ha reservhjul då ?
Bäverhanne
Bilmodell: Skoda Fabia elegance kombi
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:avsaknad reservdäck

Inlägg av Bäverhanne »

I fabian får det plats, då det finns som tillval till octavian bör det få plats där med.
farbrortony
Bilmodell: Skoda Superb Combi TSI 160
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:avsaknad reservdäck

Inlägg av farbrortony »

Har en Superb -10 och jag ville tveklöst ha ett riktigt reserv hjul så vi la till för det och där finns det iallafall plats. Vem har nytta av en punka sprej om det blir ett större hål...
petgus

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:avsaknad reservdäck

Inlägg av petgus »

Tydligen så ska mobilitetsgarantin gälla om man inte lyckas laga däcket med den medföljande tätningssprejen och kompressorn.
Wolverine

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:avsaknad reservdäck

Inlägg av Wolverine »

Exakt, jag valde också till reservhjulet till min Superb.
Vad hjälper sprayet när du har en större skada eller när någon trevlig själ har använt kniven ...
eliasbr
Bilmodell: Skoda Octavia II Combi
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:avsaknad reservdäck

Inlägg av eliasbr »

Octavian har plats för reservhjul.
skallie
Bilmodell: Karoq Sportline 4x4
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:avsaknad reservdäck

Inlägg av skallie »

Väntar på en ny Octavia (ska byggas denna vecka) som jag inte valde reservhjul till, jag funderar på om det finns nödhjul som skulle kunna passa, kanske från en annan bil i VAG-familjen?
Vad är annars minsta fälg man kan ha på en Octavia 160 TSI,
15 eller 16 tum? Vill ha ett litet reservhjul för att kunna ha andra biltillbehör typ tvättgrejer mm i reservhjulsbaljan.

Har en diesel nu med ljudisolering i motorhuven, har även bensinarna det?
Family_man

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:avsaknad reservdäck

Inlägg av Family_man »

[quote]Väntar på en ny Octavia (ska byggas denna vecka) som jag inte valde reservhjul till, jag funderar på om det finns nödhjul som skulle kunna passa, kanske från en annan bil i VAG-familjen?
Vad är annars minsta fälg man kan ha på en Octavia 160 TSI,
15 eller 16 tum? Vill ha ett litet reservhjul för att kunna ha andra biltillbehör typ tvättgrejer mm i reservhjulsbaljan.

Har en diesel nu med ljudisolering i motorhuven, har även bensinarna det?[/quote]

Min TSI122 Octavia av 2011 årsmodell hade ingen ljudisoleringsmatta under huven utan naken plåt,såg så illa ut att jag hörde mig för hos reservdelsavdelningen och den FINNS att köpa till bensinmodellerna också....bensinmotorerna går ju väldigt mjukt och tyst så den gör inte så extremt stor skillnad men tillräckligt för att motivera priset(betalade 341:-),om inte annat ser det så otroligt mkt mera premium ut under huven med en sådan matta. =)
Wolverine

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:avsaknad reservdäck

Inlägg av Wolverine »

Artikelnummer för dämpningsmattan:

Fabia 5J0 863 831
Octavia 1Z0 863 831 A
Yeti 5L0 863 831
DillerDude
Bilmodell: Skoda Superb Combi Elegance
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:avsaknad reservdäck

Inlägg av DillerDude »

[quote]Tydligen så ska mobilitetsgarantin gälla om man inte lyckas laga däcket med den medföljande tätningssprejen och kompressorn.[/quote]

Mobilitetsgarantin gäller till närmsta Skodaverkstad. Inte så kul om man är i Åre och på väg hem till Stockholm.

Själv fick jag däcksexplosion på Essingen i vintras. Inte mycket att göra åt med skum och kompressor. Med en höggravid fästmö i bilen, mitt i smällkalla vintern, kl 22, var det inte så kul när jag vart tvungen att tjata på callcentret för att hävda att jag hade rätt till bärgare, då jag har kompressor varianten. Jag fick access till bärgaren till slut, men då det var många som hade kört i diket skulle det ta lite tid. Som tur var, var vi bara några kilometer hemifrån så att jag kunde köra på fälg och gummirester hem. Bärgningskillen var dock väldigt trevlig och hjälpsam, men hade så hög moral att han inte tog emot kontanter för att köra min bil någon annanstans än Skoda verkstaden :)
CJ
Bilmodell: Octavia RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:avsaknad reservdäck

Inlägg av CJ »

[quote]

Har en diesel nu med ljudisolering i motorhuven, har även bensinarna det?[/quote]

Bensinarna har inte det standard. Men det passar till båda, så det är bara att köpa ett i efterhand om man vill ha det.
skallie
Bilmodell: Karoq Sportline 4x4
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:avsaknad reservdäck

Inlägg av skallie »

[quote][quote]

Bensinarna har inte det standard. Men det passar till båda, så det är bara att köpa ett i efterhand om man vill ha det.[/quote]

Min säljare ringde idag och bekräftade att bilen är byggd denna vecka (eller imorgon, fredagen den 13:e) och jag beställde då isoleringsmattan till motorhuven.
Skriv svar