xenon lampor
-
dieselråtta
- Bilmodell: Skoda suberb 2,0 TDI
- Kontakt:
xenon lampor
Jag har en Suberb årsmod -09 2,0 TDI Elegance som är utrustad
med xenon lampor. Och för ett par dagar sen så ändrade höger lampa färg åt mera röd-rosa hållet. Dvs att snövallar blev åt mer julfärg i skenet. Vilket jag snabbt tog reda på att nu var slutet nära
för lampan.
Det står i instruktionsboken att den skall bytas av fackman på verkstad. Två saker det ena var att det var knappast någon som har tid att ta sig an jobbet innan jul. Och det andra kunde bli dyrbart om man få tro andra.
Men det visade sig att det inte alls är så besvärligt att byta lamapan, om man är extra försiktig och inte har allt för bråttom
( läs stressad ).
Till min förvåning så är det mycket gott om plats bakom strålkastaren ( nästan i klass som baksätet på suberben ) i jämförelse med andra moderna bilar.
Jag bytte lampan ikväll och det tog mig ca 20 min
Är det någan annan som har erfarenheter av detta?
med xenon lampor. Och för ett par dagar sen så ändrade höger lampa färg åt mera röd-rosa hållet. Dvs att snövallar blev åt mer julfärg i skenet. Vilket jag snabbt tog reda på att nu var slutet nära
för lampan.
Det står i instruktionsboken att den skall bytas av fackman på verkstad. Två saker det ena var att det var knappast någon som har tid att ta sig an jobbet innan jul. Och det andra kunde bli dyrbart om man få tro andra.
Men det visade sig att det inte alls är så besvärligt att byta lamapan, om man är extra försiktig och inte har allt för bråttom
( läs stressad ).
Till min förvåning så är det mycket gott om plats bakom strålkastaren ( nästan i klass som baksätet på suberben ) i jämförelse med andra moderna bilar.
Jag bytte lampan ikväll och det tog mig ca 20 min
Är det någan annan som har erfarenheter av detta?
-
MikaelW
- Bilmodell: Skoda Octavia TDI
- Kontakt:
Sv:xenon lampor
det står i min brux oxo att bara fackman kan byta lampa (octavia -10 halogen) ...de måste väl säkra tillgången på arbete för sina verkstäder ;-)
-
Andrej
Sv:Sv:xenon lampor
När det gäller xenon är det ju högspänning, det hade jag inte vågat byta. Halogen är en annan femma.. :)
-
MikaelW
- Bilmodell: Skoda Octavia TDI
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:xenon lampor
Så länge du inte har ström på spelar det ju ingen roll om det är högspänning och mig veterligen är det ingen som byter lampor med ljuset påslaget!
-
Andrej
Sv:Sv:Sv:Sv:xenon lampor
Nej det klart, men det skall tydligen finnas spänning i kondensatorerna för dessa trotts att dessa är avstängda.. v
-
rogerlj
- Bilmodell: Skoda Superb iv
- Kontakt:
Sv:xenon lampor
tar upp en gammal tråd här, om man byter själv kommer det alltid upp felmeddelande på instrumentet då? vilken sorts xenon lampa är det på Superb 09 tillverkad 2009-08?? Sockelutförande: D1S,D2R eller D2S? tacksam för svar./Roger
-
Bäverhanne
- Bilmodell: Skoda Fabia elegance kombi
- Kontakt:
Sv:Sv:xenon lampor
Nej, det ska inte komma upp ett felmeddelande när du byter lampa. Ang lampsockel, sök på philips lampguide. Vet tyvärr inte själv vilken typ det är.
-
Malte
- Bilmodell: Skoda Yeti 4wd Experiens
- Kontakt:
-
maverick
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:xenon lampor
[quote]Nej, det ska inte komma upp ett felmeddelande när du byter lampa. Ang lampsockel, sök på philips lampguide. Vet tyvärr inte själv vilken typ det är.[/quote]
Philips lampguide är skit. Enligt den finns min A4 endast med halogen, men jag har bixenon från fabrik.
Philips lampguide är skit. Enligt den finns min A4 endast med halogen, men jag har bixenon från fabrik.