Skoda Forum v2.2!
Forum : Bilvård
Ny tråd | Sök i forumet | Tillbaka
 Skodaklubben.com - Ämne : Diskmedel Till botten av sidan! Till toppen av sidan! Hjälp
Skrivet av : Ej synligt.  Datum : 3042 dagar sedan.
Snacka med några på ett forum som påstod att man kan använda diskmedel (yes) till biltvätt. Men de undrar jag ju, ryker inte vaxen all världens väg då? Och hur mår lacken efter en sån behandling
Vad säger ni? Använda diskmedel till att tvätta bilen med Bra eller anus?

.: Svara :. .: Citera :.

Skodaklubben.com - Ämne : Sv:Diskmedel Till botten av sidan! Till toppen av sidan! Hjälp
Helt OK att använda. Vet dock inte om vaxet försvinner.

Skodaklubben.com - Ämne : Sv:Sv:Diskmedel Till botten av sidan! Till toppen av sidan! Hjälp
Löser inte diskmedel upp vegetabiliska fetter och vaxet på en bil är en typ av vegetabiliskt fett ?

Skodaklubben.com - Ämne : Sv:Diskmedel Till botten av sidan! Till toppen av sidan! Hjälp
har oxså tvättat med diskmedel, blev rent, bilen glänste ett tag, hade inga problem alls tills det va dax att tvätta igen. ( hade gratis diskmedel )

Skodaklubben.com - Ämne : Sv:Sv:Diskmedel Till botten av sidan! Till toppen av sidan! Hjälp
http://www.shenet.se/ravaror/karnaubavax.html

Här står det mesta om vaxer.

Skodaklubben.com - Ämne : Sv:Sv:Sv:Diskmedel Till botten av sidan! Till toppen av sidan! Hjälp
Hitta detta på Lahega.se
"Yes är ett bra diskmedel inte bilschampo.
Man rekommenderar aldrig att man skall tvätta bilen med diskmedel. Det grundar sig i att diskmedel har ett högre pH-värde än bilschampo samt att vissa diskmedel innehåller rester av kemikalier som vid intorkning på lacken löser upp vaxet och kan t om ge skador på lacken. För bästa resultat använd Lahegas bilschampo som vi nu lanserar i en ny omformulering, jämfört med tidigare variant är nu den nya mer lättflytande samt med en betydligt bättre vaxeffekt
Bilschampo användes för rengöring av bilar, båtar, husvagnar, cyklar, mopeder, trädgårdsredskap och mycket annat året runt.

Lycka till

Anders Eriksson
Lahega Kemi AB"

Skodaklubben.com - Ämne : Sv:Sv:Sv:Sv:Diskmedel Till botten av sidan! Till toppen av sidan! Hjälp
Om man inte överdoserar så funkar det. Man skall självklart inte använda det alltid men i nödfall så har jag aldrig haft problem. Krävs inte många droppar.
Bilschampoo är ju det optimala men man har kanske inte alltid det hemma.

Skodaklubben.com - Ämne : Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Diskmedel Till botten av sidan! Till toppen av sidan! Hjälp
Skrivet av : Ej synligt.  Datum : 3041 dagar sedan.
Jag brukar använda Yes innan vaxning, men inte annars, just p.g.a. att det sägs lösa upp vaxet.

Skodaklubben.com - Ämne : Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Diskmedel Till botten av sidan! Till toppen av sidan! Hjälp
Skrivet av : Ej synligt.  Datum : 2918 dagar sedan.
Jag använder diskmedel ibland, spolar av ordentligt.
Literpriset bilshampo/diskmedel skiljer sig rätt mycket åt.
Om jag sålde bilshampo skulle jag bli sur/fattigare om folk började använda diskmedel

.: tillbaka :.