Skoda Forum v2.2!
Forum : Skoda Fabia
Ny tråd | Sök i forumet | Tillbaka
 Skodaklubben.com - Ämne : gnälliga bromsar Till botten av sidan! Till toppen av sidan! Hjälp
Skrivet av : Ej synligt.  Datum : 3710 dagar sedan.
Min fabia -01 har börjat gnälla när jag släpper upp bromsen. Efter noggrannare koll visade det sig att ljudet kommer från nånstans inuti bägge bakhjulen. Jag antar att bakbromsarna är trumbromsar så oljudet skulle antagligen lösa sig med bara nån välplacerad droppe olja. Nu är frågan bara, finns det nåt enkelt sätt att applicera det på, eller måste jag skruva isär bakaxeln fullständigt, eller är jag helt ute och cyklar? Nån som har nån hum?

/Rickard

.: Svara :. .: Citera :.

Skodaklubben.com - Ämne : Sv:gnälliga bromsar Till botten av sidan! Till toppen av sidan! Hjälp
Skrivet av : Ej synligt.  Datum : 3709 dagar sedan.
Är det verkligen trumbromsar på Fabian från -01?

Skodaklubben.com - Ämne : Sv:Sv:gnälliga bromsar Till botten av sidan! Till toppen av sidan! Hjälp
Skrivet av : Ej synligt.  Datum : 3709 dagar sedan.
Jo då. Jag sitter här med en sprängskiss över bakhjulsbromsen som är en trumbroms. Försöker samla mod till att vöga mig på att öppna det här och se om jag hittar vad som gnäller.

Skodaklubben.com - Ämne : Sv:Sv:Sv:gnälliga bromsar Till botten av sidan! Till toppen av sidan! Hjälp
Skrivet av : Ej synligt.  Datum : 3706 dagar sedan.
Hm jag har iaf skivor bak på min...... Kan kanske bero på vad det sitter för motor
i bilen, själv har jag 101 hästarn.

Skodaklubben.com - Ämne : Sv:Sv:Sv:Sv:gnälliga bromsar Till botten av sidan! Till toppen av sidan! Hjälp
Skrivet av : Ej synligt.  Datum : 3704 dagar sedan.
Det är trummor bak på 75-hästaren, skivor på 100 hk. Alltså förmodligen trummor på 60-68 hk också.

Att ta av bromstrumman brukar inte vara alltför krångligt, men det är lättare om man har en avdragare. Kolla handbromswiren också - om den är trög kan det bli så att backarna ligger emot. Fetta in alternativt byta wire hjälper i så fall. Bakhjulslagren kan också ge liknande oljud, men i så fall har det inget samband med när man bromsar.

Skodaklubben.com - Ämne : Sv:Sv:Sv:gnälliga bromsar Till botten av sidan! Till toppen av sidan! Hjälp
Skrivet av : Ej synligt.  Datum : 3467 dagar sedan.
Jag är intresserad av en sprängskiss jag med så man kan se hur min fabia -00 1.4 ser ut för att lossa bakbromsarna

Skodaklubben.com - Ämne : Sv:Sv:Sv:Sv:gnälliga bromsar Till botten av sidan! Till toppen av sidan! Hjälp
Skrivet av : Ej synligt.  Datum : 3467 dagar sedan.
Kan tyvärr inte hjälpa dig där. Jag hade fått den på papper från reservdelsbutiken här i stan. Har du tur så kanske din lokala verkstad/reservdelsfirma är lika hygglilga. :-)

.: tillbaka :.