Skoda Forum v2.2!
Forum : Skoda Octavia
Ny tråd | Sök i forumet | Tillbaka
 Skodaklubben.com - Ämne : Dragläge vibrationer Till botten av sidan! Till toppen av sidan! Hjälp
Skrivet av : Ej synligt.  Datum : 1647 dagar sedan.
Har en Octavia 2006 1,6 7200 mil. Vid DRAGLÄGET på 1ans växel uppstår mindre vibrationer. Gasar jag mera så märks det dock inte. Någon som vet om det är normalt eller vad det kan bero på?
Bilfirman säger att kopplingen inte är felaktig. Men irriterande med vibrationerna. Tacksam för kommentar!

.: Svara :. .: Citera :.

Skodaklubben.com - Ämne : Sv:Dragläge vibrationer Till botten av sidan! Till toppen av sidan! Hjälp
Skrivet av : Ej synligt.  Datum : 1646 dagar sedan.
Kan ha kommit lite olja eller orenheter på lammelllerna.
Brukar försvinna efter ett tag. En kompis tipsade om att slira på kopplingen med ca 4000rpm på 1:a växeln för att få bort "vibrationerna". Testade inte detta själv då jag inte ville slita mer på dem än nödvändigt. Mitt fösvann efter ca 30mil.
Kan ju dock vara andra saker, urtrampningslager som börjar ge sig, en pump som inte håller konstant tryck m.m.

Skodaklubben.com - Ämne : Sv:Sv:Dragläge vibrationer Till botten av sidan! Till toppen av sidan! Hjälp
Skrivet av : Ej synligt.  Datum : 1646 dagar sedan.
De finns ingen pump till kopplings manöver. Där emot finns en
slavcylinder, som får sin olja från samma behållare som broms vätskan.

När du gjort tillsyn på bilen, så har dom säkert bytt broms oljan. Men dom luftar sällan slavcylindern, så de ligger säkert gammal olja kvar i slavcylindern.

Du måste lufta kopplingen, så att den får ny olja. Eftersom verkstäder tömmer aldrig systemt helt. Dom pumpar ut några deciliter, och fyller sedan på.

Prata med en verkstad om att lufta kopplingen, så ser du att dessa vib. försvinner.

Daniel

.: tillbaka :.