Skoda Forum v2.2!
Forum : Skoda Fabia
Ny tråd | Sök i forumet | Tillbaka
 Skodaklubben.com - Ämne : Lambdasond, felkod Till botten av sidan! Till toppen av sidan! Hjälp
Skrivet av : Ej synligt.  Datum : 2252 dagar sedan.
Mors!

Motorlampan tändes för ett par dagar sedan så jag tog mig till Skoda verkstaden idag för avläsning av felkoder.

Fick följande resultat:
17586
Linjär lambdasond/pumpström
avbrott
sporadiskt

17589
Linjär lambdasond/referensspänning
avbrott
sporadiskt

Således är det ngt strul med lambdan som behöver bytas.
Vet dock inte om det är främre eller bakre.
Ngn som sitter på registret till felkoderna? Eller kan tala om vilken det är?

Vad jag har kunnat läsa mig till så är Biltemas sonder inget att hänga i julgranen, eller?

Vart exakt sitter främre, resp. bakre lambdan?

Tack på förhand!

.: Svara :. .: Citera :.

Skodaklubben.com - Ämne : Sv:Lambdasond, felkod Till botten av sidan! Till toppen av sidan! Hjälp
Skrivet av : Ej synligt.  Datum : 2252 dagar sedan.
Lambdasonderna är lokaliserade, en sitter strax efter kollektorn och den andra strax efter katten. Inga kabelbrott eller dylikt.

Jag tror det har att göra med förvärmningen till ngn av sonderna då lampan inte lyser när motorn är varm (om den stängs av under en längre stund, men motorn fortfarande är varm).

Det kommer dock bli ett helsike att byta dem då utrymmet är helt bedrövligt!

Tips på hur man får bort den bakre?

Skodaklubben.com - Ämne : Sv:Sv:Lambdasond, felkod Till botten av sidan! Till toppen av sidan! Hjälp
Skrivet av : Ej synligt.  Datum : 2250 dagar sedan.
22 mm blocknyckel... inte särskillt svårt... utrusta dig med wd-40 el 5-56 så är du klar på 10 min

Skodaklubben.com - Ämne : Sv:Sv:Sv:Lambdasond, felkod Till botten av sidan! Till toppen av sidan! Hjälp
Skrivet av : Ej synligt.  Datum : 2249 dagar sedan.
Linjär lambdasond är den främre sonden. Finns mjukvaruuppdateringar för motorstydonet för en del motorer när det gäller lambdaregleringen, ring och hör med din skodaverkstad först så du inte byter sond i onödan.

Skodaklubben.com - Ämne : Sv:Sv:Sv:Sv:Lambdasond, felkod Till botten av sidan! Till toppen av sidan! Hjälp
Skrivet av : Ej synligt.  Datum : 2248 dagar sedan.
Tänk på att koppla loss kontakten innan du börjar skruva. Vrider sönder anslutningarna annars.

Skodaklubben.com - Ämne : Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Lambdasond, felkod Till botten av sidan! Till toppen av sidan! Hjälp
Skrivet av : Ej synligt.  Datum : 2230 dagar sedan.
Nu har jag lyckats få bort lambdan (främre), problemet var dock att den jag hade köpt var en 4 trådig, den som satt på plats var en 5 trådig.

Jag köpte en feltema lambda, mest för att testa så att detta verkligen var felet. Håller den så håller den annars köper jag en riktig Bosch. Lambdan kan jag byta då kvittot finns kvar, men problemet som återstår är hur den skall kopplas?

På originallambdan har kablarna 5 olika färger, på feltemas 3.

Har även sett andra 5 trådiga lambdor som inte överensstämmer med originalet i färgkombinationer på kablarna.

Hur vet man vilka kablar som skall kopplas ihop med vilka?

Hittar inget om detta i Haynes boken heller.

Ngn som har koll?

Skodaklubben.com - Ämne : Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Lambdasond, felkod Till botten av sidan! Till toppen av sidan! Hjälp
Skrivet av : Ej synligt.  Datum : 2229 dagar sedan.
Årsmodell och motoralternativ på din bil, Fredrik?

//Bulan

Skodaklubben.com - Ämne : Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Lambdasond, felkod Till botten av sidan! Till toppen av sidan! Hjälp
Skrivet av : Ej synligt.  Datum : 2224 dagar sedan.
Ledsen för det sena svaret.

Har en 2002:a
1,4 16V

Har letat beggat på bildelsbasen också, men får samma svar där att lambdorna är 4 trådiga.

Vägrar betala 3´ för en originaldel.

Skodaklubben.com - Ämne : Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Lambdasond, felkod Till botten av sidan! Till toppen av sidan! Hjälp
Skrivet av : Ej synligt.  Datum : 2224 dagar sedan.
Minst en av kablarna skall även kunna "suga" luft som referens mellan omgivande syrehalt jämfört med den i avbaserna, så du kan nog inte bara "klippa" till kabeln hur som helst. Lycka till om du behåller Feltemas sond.

Skodaklubben.com - Ämne : Sv:Lambdasond, felkod Till botten av sidan! Till toppen av sidan! Hjälp
Skrivet av : Ej synligt.  Datum : 2222 dagar sedan.
Jag övertalades att köpa en lambdasond på Biltema. Snål som man är gick jag på det. Jag kopplade ihop kablarna efter bästa förstånd utan att vara hundra på att det blev rätt. Efter FYRA DAGAR började motorlampan lysa igen, och det var samma felkod: lambdan.
Jag köpte då en Bosch på Mekonomen som kostade ca 2000 kr. Men det ingick en ny kontakt där kablarna satt korrekt från början. Sedan dess frid och fröjd.
Så Biltemas lambda verkar passa alldeles utmärkt i julgranen, men inte under en bil.

.: tillbaka :.